Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

<strong>SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!</strong>

SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!

schrijf je nu in >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Hyundai i40 1.6 CRDi 136 7-DCT Wagon (2019)

De facelift van de Hyundai i40 met vernieuwde Smartstream-dieselmotor stond al wereldpremière op het Autosalon van Brussel. AutoWereld doet de test met de 136 pk sterke 1.6 CRDi Wagon, gekoppeld aan de gerobotiseerde 7-DCT met dubbele koppeling.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De Hyundai i40 is aan zijn tweede facelift toe. De opvolger van de Sonata draait dan ook al sinds 2011 mee. Opvolging is niet meteen aan de orde, daar het D-segment commercieel moeilijke tijden doormaakt. Dat zie je ook bij de concurrentie, van de Ford Mondeo over de Opel Insignia tot de Volkswagen Passat.

De sterke punten van de Hyundai i40 in het algemeen en de Wagon-breakversie in het bijzonder zijn de degelijke afwerking, de uitgebreide garantievoorwaarden, het praktische gebruiksgemak en het algemene ruimteaanbod. Het bagagevolume van de i40 Wagon bedraagt minstens 553 liter, met weggeplooide achterbank heb je 1.719 liter tot je beschikking.

Die achterbank met verstelbare rugleuning heeft een 60/40-split en laat zich wegplooien via hendels in de koffer. Je vindt er ook een handig rangeersysteem op rails en een 12-voltstekker.

Wat is er nieuw?

De facelift van de facelift herken je aan het intussen kenmerkende Cascading-grille dat Hyundai al even gebruikt. Belangrijker is de introductie van een nieuwe, aan de Euro 6d Temp-norm beantwoordende dieselmotor van de zogeheten Smartstream-familie. De 1,6 liter-CRDi komt in twee versies. De Low Power is 115 pk en 280 Nm sterk, wordt gekoppeld aan een manuele zesbak en blijft voorbehouden aan de Wagon. De High Power heeft 136 pk en 320 Nm, komt in combinatie met de gerobotiseerde 7-DCT met dubbele koppeling en wordt ook aangeboden op de i40 Sedan.

Tijdens de testrit geraakte we gecharmeerd door de geraffineerde werking van de nieuwe dieselkrachtbron en door uitstekende wisselwerking tussen die 1.6 CRDi en de 7-DCT. Voor de rest kan de Hyundai i40 zijn gevorderde leeftijd nog moeilijk verstoppen, zowel de inrichting van het interieur als de dynamiek hinken achterop met wat we tegenwoordig normaal vinden. Het verschil met pakweg een Peugeot 508 of zelfs een Mazda 6 is enorm.

Hyundai heeft ook het veiligheidsarsenaal van de vernieuwde i40 een update gegeven. Het SmartSense-pakket komt met FCA-technologie, kort voor Forward Collision Avoidance Assist. Het door camerasensoren gestuurde systeem waarschuwt de bestuurder voor noodsituaties en gaat desnoods automatisch in de remmen.

Conclusie?

De nieuwe, met een normwaarde van slechts 112 gram C02 gezegede dieselmotor kan niet verhinderen dat de i40 het gewicht van de jaren flink voelt. Hoewel de algemene kwaliteitsindruk overeind blijft, oogt de interieurinrichting eerder oubollig. En ook dynamich vergeet deze Hyundai te sprankelen, daar zowel de stuurinrichting als het chassis finesse missen.

Dat neemt niet weg dat de i40 Wagon een aantrekkelijk geheel blijft. Alleen de prijs valt wat tegen, want Hyundai vraagt meer dan 39.000 euro voor deze 1.6 CRDi 136 7-DCT. En dat is stevig, zelfs als je de genereuze Shine-uitrusting en de 5 jaar garantie in rekening brengt.

Facelift Hyundai i40 2019

Verwante testen

In dit artikel : Hyundai, Hyundai i40

Geschreven door op

De concurrenten