Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Isuzu D-Max V-Cross (2021)

De 2020-generatie van de Isuzu D-Max is er nu ook als luxueus aangeklede V-Cross. AutoWereld doet de test met een pick-up die ook een beetje een SUV wil zijn.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

We kennen de Isuzu D-Max als een echt werkpaard, een noeste pick-up die liever trekt en sleurt dan dat hij van gewoon van A naar B rijdt. De in 2020 voorgestelde generatie verlegt die focus een beetje, want de betere rijdynamiek, het opgewaardeerd interieur en de extra rijhulpsystemen moeten de nieuwe generatie een pak veelzuidiger maken dan zijn voorgangers. Zeker als V-Cross, een nieuwe luxeversie die de pick-up zowat even aaibaar moet maken als een hedendaagse SUV.

De V-Cross is de absolute topversie van de Isuzu D-Max, sinds kort verkrijgbaar als Extended Cab en als Double Cab. Het volledig nieuwe interieur krijgt een opgewaardeerde uitrusting die meer comfort en meer veiligheid belooft. De standaarduitrusting omvat onder meer een lederen bekleding, een automatische airco met twee temperatuurzones, een multimediamodule met een aanraakscherm van 9 inch en zowel Android Auto- als Apple CarPlay-functionaliteiten. Op de laadbak ligt een apart afsluitbare cover met daarop bevestigde rolbeugel.

De onder de noemer ADAS, kort voor Advanced Driver Assist Systems, gebundelde rijhulpsystemen zorgen ervoor dat de 2020-generatie van de Isuzu D-Max de eerste pick-up is die vijf sterren wist te verzamelen bij de EuroNCAP-crashtesten. Het veiligheidspakket is best volledig, met onder meer een botswaarschuwing met automatische noodremfunctie en een adaptieve cruisecontrole met spoorassistentie. Verder komt de nieuwe Isuzu D-Max met knieairbag voor de bestuurder en een centrale airbag.

Test 2021 Isuzu D-Max - Review AutoWereld

Wat verandert er?

De nieuwe Isuzu D-Max bouwt op het Dynamic Drive Platform, waardoor het koetswerk aan stijfheid en het onderstel aan beweeglijkheid wint. Een geslaagde oefening, toch als je het weggedrag vergelijkt met dat van zijn voorganger. Maar maak er geen SUV van, zelfs de V-Cross is en blijft dit een typische pick-up. Onderweg worstel je met de afmetingen, al blijkt het 5,3 meter lange koetswerk best overzichtelijk. En met de indirecte stuurinrichting, waarvan de afstelling vooral gericht is op off-roadwerk en niet op klassieke verplaatsingen op asfalt.

Geen slecht woord over de stabiliteit op de snelweg, zelfs niet over het weggedrag bij legale snelheden. De op stevig sjouwwerk afgestelde ophanging reageert wel schokkerig op oneffenheden, op te enthousiast genomen verkeersdrempels gaat de pick-up zelfs aan het springen. Ook de 2020-versie van de Isuzu D-Max voelt zich beter in zijn sas op moeilijk terrein, met automatische afdaalhulp, een doorwaaddiepte van 80 centimeter en een inschakelbaar 4x4-systeem met vergrendelbaar achterdifferentieel.

Je zit uitstekend in de achtvoudig verstelbare bestuurdersstoel, zelfs de achterbank biedt voldoende ruimte en comfort om met vier of zelfs vijf op avontuur te trekken. Onderweg merk je de inspanningen die de de Japanse constructeur deed om het geluidscomfort te verbeteren, toch hoor je de rijwind nog steeds langs het koetswerk schuren en de all-roadbanden in de wielkasten resoneren. De rijhulpsystemen missen wat nuance, waardoor vooral de automatische noodremhulp de pedalen durft verliezen. Een wat ongelukkig geparkeerde auto volstaat om abrupt in de ankers te gaan. Nu hebben hedendaagse SUV's dat ook al eens voor.

Aan de motor veranderde weinig, ook de nieuwe Isuzu D-Max vertrouwt op een opgewaardeerde versie van de bekende 1,9 liter-diesel. De in de V-Cross standaard aan een zestrapsautomaat gehangen vierpitter verzamelt 164 pk en 360 Nm. Veel kracht heb je niet over, toch mag je 1 ton in de laadbak vervoeren en kan de pick-up tot 3,5 ton slepen. En daar draait het uiteindelijk om. Het normverbruik bedraagt 9,2 liter per 100 kilometer, een cijfer dat perfect mogelijk bleek tijdens de testperiode.

Test 2021 Isuzu D-Max - Review AutoWereld

Conclusie?

De nieuwe Isuzu D-Max heeft wat manieren geleerd, vooral als V-Cross toont de pick-up zich beschaafder en veelzijdiger. Maar ook een stuk duurder, als Double Cab flirt deze jongen met de 50.000 euro. Daarvoor krijg je heel wat in de plaats, maar geen SUV. En dat is geeneens een schande. 

In dit artikel : Isuzu, Isuzu D-Max

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas