Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Jaguar F-Pace P400e PHEV (2021)

Jaguar vernieuwt het gamma van de F-Pace met een facelift en vooral deze plug-in hybride versie, die onder de 50 g/km CO2 duikt. Hoe bevalt de nieuwe krachtbron en het nieuwe interieur? AutoWereld doet de test!

80.360 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De facelift van de Jaguar F-Pace, tiens. Langs buiten vooral te herkennen aan zijn hertekende kont, die smallere achterlichten krijgt en een nieuwe bumper met verborgen uitlaatpijpen, tenzij het om de blubberdikke SVR gaat. Ben je een echte F-Pace-aficionado, dan zal je ook de smallere full-ledkoplampen herkennen naast de nieuwe grille en de hertekende motorkap. Maar zelfs wij moeten daarvoor drie keer kijken. Het grote nieuws zit binnenin, waar het interieur na 5 jaar een grondige opfrisbeurt kreeg. Jaguar belooft hoogwaardigere materialen en een vernuftiger design, maar wat het meest opvalt is het nieuwe Pivi Pro-infotainmentsysteem dat bijna te groot lijkt voor de middenconsole. Het moet Jaguar (en Land Rover) eindelijk op het niveau van de andere premiummerken brengen qua multimediamodule.

Verder maakt de draaiknop voor de automaat plaats voor een meer klassieke pook, al maakt de plaatsing van de ontgrendelknop vooraan de pook het gebruik ervan niet per se gemakkelijker dan voordien. Tenslotte is er nog active noise cancellation om windgeruis en andere rijgeluiden te elimineren voor een nog stiller interieur. Qua motoren heb je keuze tussen tweeliters, drielieters en een vijf liter grote V8, maar (fiscaal) interessanter voor ons is de nieuwe plug-in hybride Jaguar F-Pace P400e, die de 300 pk sterke 2.0 Ingenium-benzinemotor combineert met een elektromotor van 143 pk in de versnellingsbak. Samen leveren ze 404 pk en 640 Nm (bijna evenveel als de SVR!), tegenover een CO2-uitstoot van 49 g/km en een normverbruik van 2,2 l/100 km. Ook handig: de PHEV kan tot 32 kW snelladen aan een DC-lader.

Wat verandert er?

De Jaguar F-Pace 400e rijdt vlotter dan je zou denken, ook als zijn de cijfers al vrij indrukwekkend. De elektromotor neemt, zolang er voldoende jus in de accu zit, het grootste deel van de dagelijkse taken op zich, en dat in theorie tot 53 km lang. De range hebben we niet kunnen testen tijdens onze korte route, maar het samenspel van benzine en elektrisch wel, en daarbij kan Jaguar zich meteen meten met de besten. Zodra de auto aanvoelt dat de elektromotor het moeilijk begint te krijgen, schiet de viercilinder te hulp, maar op een zeer verfijnde en stille manier. Er valt haast geen schok te bemerken als de benzinemotor in leven schiet, ook niet als hij weer in rust gaat. En zelfs de overgang van regeneratief remmen naar de schijven en blokken verloopt onmerkbaar, iets dat heel wat merken nog steeds niet onder de knie hebben. Chapeau, Jaguar Land Rover.

Ook als je het gaspedaal van de Jaguar F-Pace P400e vloert, heb je duidelijk het beste van twee werelden. De nochtans vlotjes 2 ton zware SUV schiet ervandoor als een speer, met een sprinttijd van 0 naar 100 in amper 5,3 seconden. Maar het is de urgentie van de sprint die indruk maakt, op een manier die enkel mogelijk is met een elektromotor als katalysator, die de viercilinder zijn bescheiden volume doet ontstijgen.

Daarnaast waren we ook best onder de indruk van het nieuwe interieur, dat (op de nog steeds onhandige automaatpook na) er erg chic uitziet, zeker met het Light Oyster-leer en het two-tone stuurwiel. De zetels zitten lekker en hebben een zachte hoofdsteun, en jawel, ook Pivi Pro lijkt eindelijk het einde van de haperende systemen van JLR te betekenen, al zit nog niet alles op een intuïtieve plek. De digitale middenspiegel was niet onze meug, maar kan handig zijn als je vaak passagiers of cargo hebt achterin die het zicht beperken.

Is het dan allemaal hosanna met de vernieuwde Jaguar F-Pace? Neen, natuurlijk en helaas niet. Ondanks de topprestaties in een rechte lijn, lijkt de toegevoegde batterij de afstelling van het chassis parten te spelen. De F-Pace P400e kampt met overtollige koetswerkbewegingen, vooral bij het nemen van een snelle bocht durft het onderstel nog wel eens na te deinen. Een fenomeen dat we tijdens dezelfde test niet hebben ervaren in de F-Pace SVR of bij de E-Pace P300e PHEV. Hoe dan ook zal je bij een rustig rijgedrag hier niet al te veel last van hebben, al is het dan natuurlijk zonde om zoveel pk's onder de kap te hebben zonder ze fatsoenlijk in toom te kunnen houden.

Conclusie?

De Jaguar F-Pace klimt dankzij een geslaagde facelift met de juiste ingrediënten weer een paar treden hoger op de luxeladder. Zijn interieur ziet er veel mooier uit en heeft nu een fatsoenlijk infotainmentsysteem, en de plug-in hybride P400e maakt zowel indruk qua verfijning als qua prestaties. Jammer dat het onderstel niet berekend is op het vermogen, maar als luxueuze daily komt de F-Pace niets tekort - al lever je wel wat laadvolume en pakgemak in door de gereduceerde kofferruimte.

Let wel op: om fiscaal optimaal te profiteren van het plug-inhybride aandrijfgeheel, moet je de Jaguar F-Pace 400e bestellen met 19-duimsvelgen.

In dit artikel : Jaguar, Jaguar F-pace

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm