Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Jaguar XE D180 (2019)

Jaguar geeft zijn XE een halftijdse opknapbeurt, met enkele verbeteringen wil het de zwakke verkoopcijfers opkrikken. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De Engelse 3 Reeks, zo ziet Jaguar het althans. De in 2015 gelanceerde XE is een verdienstelijk alternatief voor de gevestigde orde uit Duitsland, maar miste toch wat om daar een vuist te tegen maken. Getuige de cijfers: op twee maanden tijd verkoopt Mercedes wereldwijd even veel C-Klasses als Jaguar XE's in een vol jaar, wat ook te wijten is aan het gemis aan een breakversie.

Enkele belangrijke punten verdienden extra aandacht, met name het gebrom van de viercilinderdiesel en de wat onbehouwen interieurafwerking. Kwestie van het potente weggedrag en de mooi geproportioneerde bouw wat beter in de verf te zetten.

Dat is bij deze gebeurd, en het is vanaf nu 'maken of kraken'. Geraakt de XE niet van de grond, dan komt er normaliter ook geen opvolger. Net als voor de XF en XJ zijn de commerciële cijfers immers te zwak om die investering af te kunnen schrijven.

Wat verandert er?

Zoals gezegd lag de focus vanbinnen, met name het opkrikken van de materialenmix, die bij de lancering wat karig oogde en voelde. De herinrichting maakt geen wereld van verschil, maar is een verbetering. Een nieuw stuur, een volledig nieuwe regeleenheid voor de airco, een gemoderniseerd multimediasysteem en digitale tellers verheffen het plaatje. De draaiknop van de automaat is vervangen door een klassieke pook, terwijl je als optie (610 euro) een digitale achteruitkijkspiegel kan krijgen.

Dat laatste is even wennen, in de plaats van een spiegel zit een rechthoekig scherm, het beeld wordt gevoed door een cameraatje achterin de vin op het dak. De weergave is helder en ruimer dan bij een klassieke spiegel. Alleen heb je die nu niet meer om oogcontact te maken met je passagiers achterin. Voor jonge gezinnen is het dus allicht niet zo'n handig systeem.

Ook aan de kwaliteitsindruk buiten is gewerkt. Klassiekers op het faceliftmenu zijn gemoderniseerde lichtblokken en herknede bumpers, maar Jaguar heeft ook de naden tussen de koetswerkpanelen aangepakt, millimeterwerk dat de auto een stuk netter doet ogen.

Daarnaast hebben de Engelsen extra geluidsisolatie geplakt tegen het schutbord, plus een akoestische voorruit gemonteerd. Enkel voor de dieselversie, want die kampte met een te rumoerig ratelende viercilinder. Voortaan hebben alle zelfontbranders 180 pk, terwijl de manuele versie geschrapt is. De keuze tussen achter- of vierwielaandrijving is er nog wel.

Conclusie

De weerklank van de merknaam heeft de XE altijd in de weg gezeten. De een percipieert het als te hoogwaardig voor bedrijfswagengebruik, de ander acht het niet geschikt als alternatief voor de Duitse drievuligheid. Het duwt hem in dezelfde marge als waar de Alfa Romeo Giulia tegen wil en dank opereert.

Jaguar heeft alvast wel enkele zware manco's aangepakt en doet er nog eens een gulle standaarduitrusting bovenop. Het maakt van de XE een beter aanbod.

Verwante testen

In dit artikel : Jaguar, Jaguar XE

Geschreven door op