Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Volvo V60 T8 Twin Engine (2019)

De Volvo V60 is er nu ook als plug-inhybride. AutoWereld doet de test met de T8 Twin Drive.

62.600 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Het grote V60-nieuws van begin dit jaar is natuurlijk de Cross Country-versie. Die komt er met diverse motoren, maar… niet als T8. Dat kan op het eerste gezicht verwonderen, maar ze zullen bij Volvo wel hun redenen hebben. Dat de CC standaard al vierwielaandrijving heeft, bijvoorbeeld. Nu ja, de verschillen tussen een “gewone” V60 en zo’n V60 Cross Country zijn verder ook niet zo groot. Wat uiterlijk vertoon en een 6,7 centimeter grotere bodemvrijheid, dat is het zowat.

De T8 oogt dus wat soberber, maar blijft natuurlijk wel even elegant als de andere V60-modellen. Al kan je hem ook krijgen als R-Design (zoals op onze foto’s), dan wordt hij weer wat sportiever aangekleed.

Wat verandert er?

De T8 komt met technologie die we al kennen van de van eenzelfde extra voornaam voorziene varianten van de XC60 en de modellen van de 90-reeks. Die hebben immers ook hetzelfde platform. De auto heeft een drukgevoede 2 liter op benzine van liefst 303 pk en 400 Nm, met achterin ook nog een elektromotor van 87 pk en 240 Nm. Waardoor de auto dus ook vierwielaandrijving heeft, zij het dan niet van het “klassieke” type.

De lithium-ionbatterij is 10,4 kWh sterk, ze zorgt ervoor dat je tot zo’n 50 kilometer elektrisch kan rijden. Wie ze regelmatig kan opladen (duurt drie tot vier uur) en tussendoor niet al te grote afstanden moet afleggen, hoeft de benzinemotor dus niet zo vaak aan te spreken. Maar dat is de theorie natuurlijk, net als de (ook nog na 2020) fiscaal heel gunstige CO2-uitstoot van net iets minder dan 50 gram per kilometer.

Of je dat ook in de praktijk kan omzetten, hangt natuurlijk van je rijstijl af. Het hoge vermogen van de T8 geeft je wel eens zin om het gaspedaal stevig in te trappen, dan komt ook de benzinemotor meteen meespelen en ontdek je de geweldige prestaties van deze break. Met dank ook aan de knappe achttrapsautomaat en de altijd heel vloeiende – je merkt ze eigenlijk niet – overgangen tussen de verbrandings- en de elektrische motor. Waarbij je ook nog zelf kan kiezen uit verschillende rijmodi: Hybrid, Pure, AWD, Power en Individual met zelf in te stellen paramaters en combinaties.

Onze eerste en korte kennismaking verliep in de Zweedse sneeuw en vooral op het Zweedse ijs, moeilijk om dan al grote conclusies te trekken die ook voor ons Belgische wegennet relevant zijn. Maar goed, we weten natuurlijk wel al dat het vermogen en het koppel van deze auto heel genereus zijn en dat hij dan ook twee gezichten heeft. Heel groen, ook met de rode lak van onze testauto, en desgewenst wel sportief.

Conclusie?

De rest van het V60-verhaal hoeven we niet meer in detail te herhalen, de troeven van deze auto zijn ondertussen bekend. Het comfort is uitmuntend, de afwerking kritiekvrij, het interieur ruim en functioneel (maar de infotainment-bediening via het aanraakscherm een beetje nodeloos omslachtig…) en de veiligheidsuitrusting uitgebreid. De prijs is ondertussen ook wel… indrukwekkend: 58.700 euro. Wat er logischerwijze ook de duurste variant uit het V60-aanbod van maakt, je hebt ook al een D3 van 150 pk vanaf 34.950 euro.

 

Verwante testen

In dit artikel : Volvo, Volvo V60

Geschreven door op