Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Lexus RX 450h F-Sport (2020)

Lexus heeft de hybride RX 450h onder handen genomen. AutoWereld doet de test met de gefacelifte F-Sport.

82.900 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Met de RX vertolkte Lexus een pioniersrol. Het was een van de eerste puur voor het asfalt ontwikkelde cross-overs met een hybride aandrijfving. Comfort en luxe kregen voorrang op avontuur, terwijl de hybride aandrijflijn een ideale balans tussen prestaties en brandstofverbruik preekte. 

Maar intussen heeft ook de concurrentie hybride SUV's in de aanbieding. In tegenstelling tot Lexus verkiezen pakweg Audi, BMW of Mercedes een plug-inhybride aandrijflijn om tot een laag normverbruik en een fiscaal interessante CO2-uitstoot te komen, waardoor de RX zijn belangrijkste troefkaart kwijtspeelde.

Om de RX wat extra commerciële slagkracht te geven, introduceerde Lexus een wat langere en dus ruimere L-versie met zeven zitplaatsen. Omdat ze geen tijd meer hadden om aan de basisstructuur te morrelen, besloot Lexus om niet de wielbasis maar enkel de achtersteven te verlengen: 11 centimeter komt erbij.

2020 Lexus RX 450h Hybrid SUV

Wat verandert er?

Aan het aandrijfgeheel van de RX 450h raakt Lexus niet. Ook modeljaar 2020 doet het met een 3,5 liter-V6 die draait volgens de Atkinson-cyclus, die rugdekking krijgt van twee elektromotoren en die een systeemvermogen van 335 pk belooft. De CO2-uitstoot bedraagt 180 gram per kilometer.

De 2020 Lexus RX 450h verwelkomt wel een aangescherpt koetswerkdesign en een opgewaardeerd interieur. Het multimediasysteem verwelkomt een nieuw aanraakscherm, een verbeterde stembediening en een slimme smartphone-integratie. De derde zetelrij van de L-versie biedt meer zitcomfort en meer beenruimte. Het reeds omvangrijke veiligheidsvangnet wordt uitgebreid met de zogeheten BladeScan-lichttechnologie, terwijl ook het Lexus Safety System een update krijgt.

Om de rijdynamiek te optimaliseren, komt de vernieuwde Lexus RX met een stijvere koetswerkstructuur, een natuurlijkere feedback van de stuurinrichting, een verbeterde ophanging met FCD-dempers en Active Cornering Assist om onderstuur in te dijken. De F-Sport krijgt een specifieke kalibratie voor een dynamisch weggedrag.

2020 Lexus RX 450h Hybrid SUV

Conclusie?

We reden met zowel de Luxury als met deze F-Sport. En die beviel ons een stuk beter. Niet zozeer omdat de Lexus RX 450h dan zoveel sportiever voor de dag komt, wel omdat de hybride SUV dan meer in balans. Het blijft een zware, op luxe en rust gestelde jongen die liever rechtdoor rijdt dan dat hij bochten neemt, maar hij luistert wel naar wat de bestuurder van hem verlangt en probeert die wensen zo beschaafd mogelijk te vervullen. De hybride aandrijflijn maakt er geen sprinter van en echt zuinig is de RX 450h evenmin, maar de CO2-cijfers zijn wel een stuk eerlijker dan die van vergelijkbare stekkerhybrides.

Verwante testen

In dit artikel : Lexus, Lexus RX

Geschreven door op

De concurrenten