Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

<strong>SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!</strong>

SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!

schrijf je nu in >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Lexus RX 450h L (2019)

De hybride Lexus RX 450h kan je ook als 11 centimeter langere, met een derde zetelrij uitgeruste L bestellen. AutoWereld doet de test.

86.250 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De alweer vierde generatie van de Lexus RX stamt uit 2016. Ooit had de luxedochter het rijk van de hybride SUV voor zich alleen, maar tegenwoordig heeft ook de concurrentie modellen met elektro-ondersteuning in de aanbieding. Doorgaans gaat het op plug-inhybride aandrijfconcepten, terwijl de RX 450h het bij een conventionelere Hybrid Synergy Drive-technologie houdt die niet in de stekker moet om te renderen. Deze Lexus put zijn vermogen uit een 3,5 liter-V6 (met Atkinson-cyclus) die rugdekking krijgt van twee elektromotoren, goed voor een systeemvermogen van 335 pk.

Hoewel zijn scherpe lijnenspel anders suggereert, heeft de Lexus RX 450h niet de ambitie om dynamisch uit de hoek te komen. Omdat de hybride aandrijflijn het totale gewicht voorbij de 2,1 ton jaagt, omdat de e-CVT gaat janken zodra je het gaspedaal gaat bruskeren en omdat het chassisset-up comfort boven sport verkiest. Zodra je dat beseft, is het heerlijk toeven in deze piekfijn afgewerkte en zijdezacht voortschrijdende SUV.

Wat verandert er?

Tijdens de ontwikkeling van de RX kwam Lexus tot het besef dat een extra zitrij de hybride SUV wel eens wat extra commerciële slagkracht zou kunnen geven. Dus besloten ze om nog snel een wat ruimere L-variant met zeven zitplaatsen te bouwen. Omdat ze geen tijd meer hadden om aan de basisstructuur te morrelen, besloot Lexus om niet de wielbasis maar enkel de achtersteven te verlengen: 11 centimeter komt erbij.

Om een RX van de RXL te onderscheiden, bekijk je de hybride SUV het best in profiel. Tot aan de C-stijl zijn ze zowat identiek. Bij de L loopt het dak wat langer door, waardoor de kofferklep verticaler komt te staan en waardoor de achterste zijrijtjes een ander design krijgen. Wie goed kijkt, ziet ook dat de wisser voor de achterruit van boven naar onderen verhuist. De bedoeling? Meer hoofdruimte vrijmaken voor de passagiers achterin. Helemaal geslaagd kan je de transformatie niet noemen. Die derde zitrij is moeilijk te bereiken en krap, zeker voor volwassenen. 

Conclusie

De Lexus RX blijft een verademing in het huidige SUV-landschap. We kunnen het eigenzinnige koestwerkontwerp wel smaken, zijn absolute fans van het bijzonder knappe interieur en genieten graag van het algemene comfortniveau dat versterkt wordt door de hybride aandrijflijn. Nu heeft de tandem van de V6 en de twee elektromotoren wel moeite met het gewicht van deze SUV en die muisknop op de middenconsole blijft een ergonomische misser, terwijl de meerwaarde van de L-versie te klein is. En goedkoop is deze 450h evenmin, al staat daar een bijzonder genereuze standaarduitrusting tegenover.

Lexus RX 450h L

Verwante testen

In dit artikel : Lexus, Lexus RX

Geschreven door op