Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Maserati Levante S (2019)

Maserati heeft de Levante onder handen genomen. Noem het geen facelift, de Italianen hebben het liever over een modeljaarupdate. AutoWereld doet de test met de 430 pk sterke S-versie.

104.640 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

SUV DAYS op 11 en 12 mei 2019

Ontdek, samen met onze redactie, gratis meer dan 30 SUV's

Meer over het evenement >>

Wat is dit?

Je moet twee keer kijken. Toch gaat het wel degelijk om de vernieuwde Levante. Geen echte facelift, Maserati werkt liever met moderljaarupdates. Voor 2019 past de SUV nieuwe bumpers, aerodynamisch geoptimaliseerd zodat ze de rijwind efficiënter rond het koetswerk duwen. Achteraan worden de twee dubbele einddempers geaccentueerd, alsof de Italiaanse constructeur iedereen wil geruststellen dat er een dikke krachtbron onder de motorkap steekt.

Aan de V6-biturbo wordt nochtans niet geraakt, het in samenwerking met Ferrari ontwikkelde 3 liter-blok blijft 430 pk en 580 Nm sterk. Het gaat aardig vooruit ook, want de sprint van 0 naar 100 km/u vraagt niet meer dan 5,2 seconden en de topsnelheid bedraagt toch 264 km/u. De prestaties zijn aardig, al geniet je onderweg vooral van de souplesse en de soundtrack.

De link met Maranello is meer dan een marketingpraatje, al steigert het paardje nog heftiger als Trofeo. Diens drukgevoede V8 heeft 590 volbloeden aan de teugels sleuren.

Wat verandert er?

Het onderstel combineert een adaptieve Skyhook-ophanging met luchtvering en de slimme vierwielaandrijving draagt een actief sperdifferentieel, met de hardware zit het alvast snor. De 2019-spec van Levante gooit daar nieuwe software bovenop, met een nieuwe kalibratie van de torque vectoring en van de elektronische stabiliteitscontrole.

Deze Maserati weegt wat, terwijl het stuurgevoel consistentie mist. Maar er valt wel een heleboel lol te rapen, toch zolang de wegen er biljartvlak bijliggen. Gaat het asfalt rimpelen, dan durft het koetswerk al een bokkesprongen maken. Ook off-road staat de Italiaan zijn mannetje, vooral als je van enthousiaste duindrifts houdt. Voor echte klauterpartijen past hij evenwel. Het is geen Defender, eerder een verhoogde GT. De Levante S wil kilometers malen, het liefst op verlaten wegen en tegen een stevig tempo.

Binnenin is het heerlijk toeven. Mooi vormgegeven, gehuld in prachtige materialen. Met een prinsheerlijke zitpositie en een flink verbeterde geluidsisolatie. De multimediamodule met aanraakscherm doet alles wat je van een hedendaags infotainmentsysteem verwacht, al kan je Modena moeilijk een technologische voortrekkersrol toedichten. Nieuw is de herwerkte versnellingspook en de draaiknopbediening, een commerciële toegeving aan voormalige klanten van Audi, BMW en Mercedes. De niet altijd even strakke afwerking is minder Duits. Je mag je roots niet verloochenen.

Conclusie?

Het is geen Cayenne. Al hoeft de Levante dat niet als kritiek te slikken, misschien is het maar goed dat de Maserati een heel andere SUV gebouwd heeft dan Porsche. Al weten we niet of dat echt de bedoeling was.

2019 Maserati Levante S GranSport

In dit artikel : Maserati, Maserati Levante

Geschreven door op