Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / McLaren 620R (2020)

De McLaren 620R is de straatvariant van de GT4-raceversie. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De McLaren 620R is een 570S met alle mechanische en aerodynamische evoluties de Britse sportwagenbouwer ontwikkelde voor de GT4-racer. De splitter voor- en de diffusor achteraan zijn grosso modo die van de competitieversie. Ook de grote achterspoiler wordt onveranderd overgenomen: je kan de vleugel in drie verschillende hoeken verstellen, waardoor de 620R tot 180 kilogram aan downforce genereert bij 250 km/u.

De sporen zijn iets breder en de velgen krijgen een centrale bevestigingsmoer. De 620R staat om semislicks van Pirelli: P Zero Trofeo R, enkel voor circuitgebruik bestemde slicks behoren tot de mogelijkheden. Ook de koolstofkeramische remmen zijn standaard, net zoals de manueel instelbare dempers. Schrikken de 32 instellingsmogelijkheden per schokdemper je af, weet dan dat optioneel een gestuurde ophanging met de meer klassieke Normal-, Sport- en Track-modi beschikbaar is. De meerprijs? 3.260 euro. 

Door restricties wordt de GT4-variant beperkt tot 500 pk, maar in de 620R mag de V8-biturbo wel vrij ademen. Het resultaat: een piekvermogen van 620 pk voor een maximumkoppel van 620 Nm. Dat motorgeweld vloeit naar de achterwielen via een gerobotiseerde zevenbak die je bedient met peddels aan het stuur. De McLaren 620R sprint in 2,9 seconden van 0 naar 100 en in 8,1 seconden van 0 naar 200 km/u, de topsnelheid bedraagt 322 km/u.

Test McLaren 620R - AutoWereld 2020

Wat verandert er?

We kunnen de 620R proberen op het Circuit van Snetterton in het Engelse Norfolk. De McLaren rijdt bijzonder gemakkelijk, toch doe je niet zomaar wat je wil. Op een afgeloten omloop vergt deze sportwagen de nodige nederigheid van zijn bestuurder, toch tot je je mentale referentiepunten hebt aangepast aan de fenomenale grip van de slicks. Want het gaat snel, héél snel!  Deze voor de openbare weg gehomologeerde McLaren is iets zwaarder dan de competitieversie en rijdt op iets minder zachte slicks, die iets slijtvaster zijn. Toch zet de 620R zowat dezelfde rondetijden neer dankzij zijn superieure vermogen en zijn grote remschijven uit carbon, die verboden zijn in de GT4-racerij.

Geholpen door de aan Snetterton aangepaste set-up waarmee de McLaren-ingenieurs onze testwagen zegenden, vertoont de 620R nagenoeg geen rolneiging, heeft hij geen enkele last van polaire inertie en remt hij zo krachtig dat hij ons hoofd bijna van onze romp rukt. Met de feilloze trekkracht raast hij spelenderwijs door elke bocht, toch zolang je het gaspedaal doseert bij het uitaccelereren. Anders treedt er wat onderstuur op, vooral na scherpe bochten.

Je remt, je stuurt in, je mikt naar de de binnenkant van de bocht en je trapt het gaspedaal dieper in naarmate het stuur opnieuw rechter komt te staan...Op die manier word je gewoon van bocht naar bocht gekatapulteerd. De McLaren wringt nooit tegen en lijkt blindelings te gehoorzamen, zonder brutale reacties. De 620R waarschuwt, kondigt zijn reacties aan en geeft je de kans om ze te controleren voordat hij je overweldigt en je de fout zou kunnen ingaan. Deze auto is ongelooflijk krachtig en plezierig, maar blijft bijzonder toegankelijk.

Test McLaren 620R - AutoWereld 2020

Conclusie?

Is de 600LT een straatwagen die ook schittert op het circuit, dan zie je deze 620R beter als een racewagen waarmee je ook op de openbare weg mag. Als je daarmee kunt leven, is deze McLaren een droom. Een dure en exclusieve droom, want hij kost 305.000 euro en wordt in een oplage van slechts 225 exemplaren gebouwd.

 

Verwante testen

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile