Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Mercedes A 180 d (2019)

Weet de A-Klasse ook te overtuigen als de ongetwijfeld populairste instapdiesel? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De A-Klasse is de kleinste Mercedes die je kan krijgen, en vorig jaar kreeg het succesmodel een volledig nieuwe vierde generatie. Die heeft dezelfde basisvorm als de derde, maar vooral het interieur is flink onder handen genomen. De A-Klasse was de eerste Mercedes die het MBUX-systeem kreeg, dat het infotainmentgeheel en het instrumentencluster verenigt tot een digitaal geheel dat wat meer bij de tijd moet zijn.

Deze 180 d heeft de bekende 1.5 diesel van Renault onder de kap, hier goed voor 85 kW ofwel zo’n 116 pk. Mercedes koppelt hem steeds aan een 7G-DCT-robotbak met 7 versnellingen. Het Franse blok zou goed moeten zijn voor een verbruik van slechts 4,1 l/100 km volgens de NEDC-norm, met een CO2-uitstoot van 108 g/km. Volgens de WLTP is dat 4,6 liter en 121 gram. 0 tot 100 km/u is voorbij in 10,5 seconden, de topsnelheid is 202 km/u.

Voor een keer is onze perswagen géén full options-geval, maar eerder een realistische uitvoering zoals veel kopers (of leasers) hem zullen nemen. Het digitale instrumentenpaneel met MBUX tekent present, net als het Poolwit en het zwarte Articoleer. LED-lampen, het Style-pakket en het Advantage-pakket maken het geheel af. Alles samen goed voor een prijs van 35.071,85 euro.

Hoe rijdt het?

Het moet gezegd, niet slecht. Ja, de 180 d is een motor van Renault, maar hij laat enkel van zich horen als hij nog koud staat. Onderweg is het een tamelijk soepel geheel, ook dankzij de snelle robotbak die zijn best doet om de 1.5 optimaal te doen werken. Voor dagelijks verkeer kom je dus niets tekort, met een bijkomende bonus dat het verbruik erg schappelijk blijft. Zonder al te veel moeite kregen we het gemiddelde op 4,8 l/100 km, heel dicht bij het WLTP-normverbruik dus.

Qua wegligging waren we blij dat onze Mercedes A 180 d geen AMG-pakket met bijhorend verlaagd onderstel en joekels van velgen had. Dat ziet er mooi uit, maar het comfort lijdt er serieus onder. Deze bijna-standaard uitvoering met 16”-velgen wist oneffenheden en putten merkbaar zachter te verwerken dan zijn sportief ogende broertjes. Maar… elke serieuze drempel moet nog steeds aan wandelsnelheid genomen worden, anders schraapt de A-Klasse als een platgeslagen Volkswagen Golf. Misschien een Off-Roadpakket aanbieden, Mercedes?

Ook zonder erg veel opties kom je niet veel tekort in de A-Klasse, al misten we toch één extraatje om het leven wat gemakkelijker te maken: Android Auto. Dat zit in het ‘Smartphone integratiepakket’ voor 302 euro, maar we zouden het altijd aanraden. Het maakt de auto meer toekomstbestendig, maar vooral: zelfs het nieuwste navigatiesysteem van Mercedes kan niet tippen aan een Waze of een Google Maps. Getuige de omweg die we moesten maken direct nadat we de A-Klasse gingen halen omdat het systeem niet op de hoogte was van wegenwerken.

Conclusie?

Zelfs als 180 d komt de Mercedes A-Klasse niets tekort. De instapdiesel is voldoende krachtig om mee te kunnen en laat ook geen steken vallen qua verfijning. En met de juiste opties moet je niet heel veel aanvinken om aangenaam te vertoeven in Mercedes’ kleinste, maar dat betekent niet dat het geen dure auto is. Voor 35.000 euro vind je ook heel wat ander (leuker, ruimer of mooier) gerief.

Verwante testen

Geschreven door op