Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Mercedes-AMG GLA 35 4Matic (2020)

Mercedes heeft twee AMG-derivaten ontwikkeld van de nieuwe GLA, waarvan de 35 nu wordt losgelaten op onze wegen. Is het wat, zo'n AMG-light-crossover? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Mercedes GLA hoeft waarschijnlijk geen introductie, we hebben er een week geleden nog een eerste test van gepubliceerd. De kleinste crossover van de Mercedes-familie maakte zijn werelddebuut op het Autosalon van Brussel begin dit jaar en deelt, zoals zijn naam doet vermoeden, een groot deel van zijn techniek met de A-Klasse. En, gezien je de A-Klasse ook kan krijgen in twee AMG-smaakjes, gaat dezelfde vlieger op voor de GLA.

Waar de krankzinnige Mercedes-AMG GLA 45 (S) tot 421 pk gaat, stelt de 35 zich tevreden met een wat sensibelere 306 pk uit een 2.0 viercilinder met turbo. Dankzij zijn vierwielaandrijving en de snelle 8-trapsautomaat met dubbele koppeling sprint de GLA 35 in een best-wel-snelle 5,2 seconden naar de 100 km/u. Stoppen met versnellen doet hij pas bij 250 km/u, wanneer de elektronische begrenzer ingrijpt. 

Visueel onderscheidt de Mercedes-AMG GLA 35 zich van het kaf met zijn AMG-specifieke grille met verticale spijlen, de iets stoerdere luchthappers vooraan, zijn diffusor achteraan met de twee dikke uitlaatpijpen, een spoilerlip boven de achterklep en zijn dikke velgen van 19 tot 21 duim. Binnenin is het grootste verschil het AMG-stuurwiel met de leuke, handige maar jammer genoeg ook optionele schakelaars voor de rijmodi, de adaptieve dempers en de versnellingsbak.

Wat verandert er?

Eerst een kleine contextualisering: de categorie van 'Korte Test' geeft het al een beetje weg, maar we hebben maar erg weinig tijd achter het stuur gehad van de Mercedes-AMG GLA 35. Een klein stukje bebouwde kom, eventjes snelweg en weer terug met tussendoor een snelle pitstop voor enkele foto's: meer dan dat hield het niet in. Dit zijn dus enkel onze eerste indrukken, meer diepgang volgt in een uitgebreidere test.

Wat we wel hebben kunnen merken in deze blitztest is de grote spreidstand die de AMG GLA 35 maakt tussen comfort of praktisch gemak en snelheid. In de rustigere rijmodi rij je in een ietwat stuggere GLA, die plots uit de startblokken schiet als je het gaspedaal vloert. Draai je de knop op het stuur richting Sport of Sport+, dan verdwijnt elke pretentie van rust als sneeuw voor de zon. Dan wil de GLA 35 knallen, hoe harder hoe liever. 

De 14 centimeter hogere bouw tegenover de A-Klasse lijkt de Mercedes-AMG GLA 35 nauwelijks parten te spelen in het bochtenwerk. De koetswerkbewegingen zijn goed onder controle, terwijl je niet hoeft te vrezen voor een geschonden neus bij elke drempel, iets waar de lagere A en CLA wel last van hebben. Tenslotte kan je zelf schakelen tussen de 8 verzetten via de flippers, met een snelle reactie bij het terugschakelen. Opschakelen gaat gek genoeg minder direct, waardoor je door de korte verhoudingen al eens op de toerenbegrenzer kan stoten.

Test Mercedes-AMG GLA 35 4Matic - AutoWereld 2020

Conclusie

We beginnen de aantrekking van de AMG-lights te snappen. De GLA 35 mist het exotische van de 45-modellen, maar zet daar meer dagelijkse inzetbaarheid tegenover, met nog steeds meer dan voldoende vermogen om het leuk te maken. En dat voor een lagere prijs, al kan je hem voor minstens 55.539 euro bezwaarlijk goedkoop noemen. Het ideale compromis?

Verwante testen

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm