Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Mercedes C 200 Avantgarde (2019)

De facelift van de Mercedes C-Klasse bracht ook een nieuwe mild hybride 1.5 viercilinder met zich mee. Is die voldoende voor de premium middenklasser? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De vorig jaar grondig gefacelifte Mercedes C-Klasse, die vooral op technologisch én technisch vlak is bijgepunt. In het interieur vind je dan ook het nieuwe MBUX-systeem terug, dat werd geïntroduceerd met de A-Klasse. Het volledig digitale instrumentendisplay is 12,3 inch groot en wordt vergezeld door een 10,25 inch groot exemplaar in het midden. Ook het uiterlijk heeft van een opfrisbeurt genoten, met led-technologie voor de lampen en een iets herwerkte bumperpartij.

Meer nieuws vind je terug onder de kap, in dit geval in de vorm van een 1,5 liter grote viercilinder met turbo en mild hybride technologie. Die gebruikt een 48 V-systeem en een geïntegreerde starter/generator, kortweg EQ Boost in Mercedes-taal. Daarmee wordt er brandstof bespaard door de verbrandingsmotor van 184 pk minder te belasten, maar als er meer vermogen nodig is kan de elektra een boost geven van 14 pk.

Hoe rijdt het?

Om met de deur in huis te vallen: die 184 pk (en de EQ Boost) zijn echt wel voldoende om vlot van A naar B te rijden in de C. De 0 tot 100 duurt dan ook maar een kleine 8 seconden, toppen doet de gladde Mercedes C-Klasse pas bij 239 km/u. Zowel op de snelweg als op binnenwegen heb je dus nooit het gevoel om iets tekort te komen.

Minder indrukwekkend is het motorgeluid, dat eerder als een diesel klinkt dan als een rustig benzineblok wanneer hij koud staat. Ons gemiddeld testverbruik van 7,1 l/100 km is oké, zonder echt opmerkelijk te zijn in positieve of negatieve zin. Het ligt alleszins niet ver van het WLTP-normverbruik van 6,9 liter, maar we moesten wel ons best doen om daar in de buurt van te komen.

Aan boord blijft de C-Klasse een van de fijnere auto’s in zijn segment. Mercedes weet nog altijd als de beste de balans te vinden tussen comfort en dynamiek bij zijn sedans. Het nogal directe stuur van de C 200 zal niet naar iedereens wens zijn, maar wij vonden het een goede combinatie met de toch comfortabele zetels en vering. Qua opties was ‘onze’ C-Klasse eerder bescheiden uitgerust, met de digitale tellers als hoogtepunt. Het smartphone-pakket met ondersteuning voor Android Auto en Apple CarPlay zouden we nog hebben aangevinkt, dat was wel een gemis. In totaal kwam de prijs uit op een dikke 49.000 euro.

Conclusie?

Ook met de middelste motor weet de Mercedes C-Klasse te bekoren. De nieuwe 1.5 met 184 pk doet zijn werk goed, maar klinkt niet geweldig. Aan boord is het aangenaam vertoeven, maar zorg dat je de juiste opties aanvinkt. Al bij al blijft de C-Klasse een van de beste totaalpakketten op de markt, en hier bewijst hij dat een dieselmotor allang geen must meer is.

Verwante testen

Geschreven door op