Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Mercedes GLE 350 de (2019)

Ook de Mercedes GLE is er als dieselhybride, net als de C- en E-Klasse. AutoWereld doet de test met de 350de.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Een van de enige dieselhybrides die je dezer dagen nog vindt, want behalve Mercedes ziet niemand nog brood in de combinatie van die twee aandrijflijnen. Het is dezelfde aandrijflijn als in de dubbel aangedreven versies van de C- en E-Klasse, maar wel met een grotere batterij.

Daarmee kan hij, in realiteit, zo'n 80 kilometer volelektrisch rijden. Het systeemvermogen is 320 pk, met 700 newtonmeter trekkracht. Ongeveer het niveau van de zescilinderdiesel (400 d), en daarmee kan ook deze GLE 3,5 ton verslepen.

Wat verandert er?

Deze SUV heeft tweemaal de batterij van de A-hybride, en kan met 31,2 kWh dus meer energie opslaan dan de C en E. Ook anders is dat deze met vierwielaandrijving komt, en dan beide assen helpen bij het recupereren van remenergie, wat meer oplevert. Die sterkere accu maakt ook dat de elektromotor, geïntegreerd in de negentrapsautomaat, 10 kilowatt krachtiger kon worden.

In de grotere structuur van de GLE valt die batterij ook minder op. De koffervloer is even hoog als in de gewone versies, en je zit dus niet met zo'n uitstulpende batterijkast in de koffer, zoals in de E bijvoorbeeld.

De hele boel weegt 2,6 ton, een schicht is dit dus niet. De luchtvering veegt wel één en ander onder de mat, terwijl de aandrijflijn voldoende armslag heeft om vinnig te accelereren. Deze GLE is op zijn best in een gezapige rijstand, daarbij komt ook de intelligente recuperatiehulp het best tot zijn recht. Net als de elektrische EQC recycleert deze Mercedes al energie wanneer hij bijvoorbeeld in de verte een verkeerslicht op rood ziet floepen.

De uitmuntende isolatie zorgt ervoor dat je eigenlijk amper merkt dat verschillende aandrijvingen elkaar afwisselen, om te weten of de diesel draait, moet je naar je tellers kijken. Helaas was onze testrit te kort voor een serieuze verbruiksmeting. Bij dit soort auto's is de brandstofconsumptie altijd gering zolang de batterij nog vol is.

Conclusie?

Met een prijs en vermogen die evenredig zijn aan de 3 liter-diesel is deze hybride met zijn CO2-uitstoot van 29 g/km vooral een fiscaal alternatief. En zoals altijd geldt dat de boel enkel efficiënt is wanneer je consequent oplaadt, zoniet kan je net zo goed een gewone diesel in huis halen.

Journalist AutoGids/AutoWereld