Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Mercedes GLS 350d (2020)

De Mercedes GLS is er nu ook met dieselmotor. AutoWereld doet de test met de 350d.

88.451 €
  • Score redactie 0.00/20

Overzicht :

Wat is dit?

De Range Rover van Mercedes, een kolos van 2,5 ton en meer dan 5 meter lang. BMW heeft overigens soortgelijk materieel in de aanbieding, bij hen heet-ie X7. Vorige zomer testten we deze halve Amerikaan met een V8-benzine, maar in onze contreien draagt zo'n slagschip idealiter een smeuïge diesel. Oh ja, een AMG-versie met een brullende V8 van 612 pk is ook nog eens op komst.

Met 'halve Amerikaan' bedoelen we: hij wordt er gebouwd, en hij is ook op die leest geschoeid. Algauw merk je onderweg immers dat deze zevenzitter qua formaat iets te buitenissig is voor onze wegen. Een carrosserie van 5,21 is immers lastig te parkeren, en in stadsverkeer is het soms ook wel bibberen, want inclusief zijspiegels is hij 2,16 meter breed.

Aan boord tref je wel alle luxe van een S-Klasse, desgewenst kan je hem zonder meerprijs zelfs met twee aparte en adaptieve achterzetels krijgen, met een centrale armsteun met extra opbergvakken en een apart multimediasysteem. Maar net zo goed is er een terreinpakket, met veldversnellingen en een vergrendelbare middenbrug.

Wat verandert er?

De zes-in-lijn-biturbodiesel kennen we al uit de rest van het Mercedes-gamma, toch de hogere regionen daarvan. Je kan hem krijgen met 286 of 330 pk (350 d of 400 d), wat een verschil geeft van 0,7 seconden op de 0-100 km/u. Nu, de tragere variant volstaat, want die klaart de klus al in 7 seconden; voor een eerder gezapige auto als deze hoeft dat niet veel meer te zijn. De kilo's en de lastige stroomlijn laten zich ook voelen in het verbruik, dat tijdens onze testperiode van een week tussen de 9 en 10 l/100 km schommelde. De 3 liter is hier merkelijk gulziger dan in de berlines en breaks van Mercedes. De dieselhybride aandrijflijn van de GLE, opgebouwd rond een viercilinder, is hier niet beschikbaar.

De bulk wordt wel bijzonder trefzeker verdoezeld door het E-Active Body Control, die aan de luchtvering een hydraulische demping toevoegt die de wielen extra kan sturen, en met behulp van een dubbele camera zelfs anticiperen op oneffenheden. Daarnaast kantelt het systeem in bochten de auto subtiel naar de binnenkant, waardoor je minder middelpuntsvliegende krachten ervaart. Bijzonder effectief wel, maar het staaltje techniek kost geld: 7.865 euro.

Aan het stuur heb je recht op alles wat een grote Mercedes dezer dagen te bieden heeft, zoals een semi-automatische piloot die zelfs rijvakwissels op eigen houtje kan klaren (je moet enkel de knipperlichten activeren, de auto doet de rest), een helder en capabel MBUX-multimediasysteem of een puike geluidsisolatie. Voor die extra gelamineerde beglazing moet je evenwel bijbetalen; de rijhulpsystemen zijn gratis.

Helemaal te gek is de Burmester-geluidsinstallatie met liefst 26 luidsprekers. Snoepgoed voor het oor, al kost het wel bijna 5.000 euro.

Conclusie

Uiteraard lustten wij de 4 liter-benzine die we vorig jaar in de GLS testten wel, maar deze 3.0-diesel is goedkoper én geschikter. Het is niet Mercedes' beste luxewagen, het berline-equivalent in het gamma, de S-Klasse dus, is nobeler afgewerkt en doet qua comfort nog minstens een klasse beter. Dit blijft in de eerste plaats een praktische auto, met een sleepvermogen van 3,5 ton en een reusachtige zit- en laadruimte, afgewerkt met een weldadig dekentje van comfort.

Verwante testen

Journalist AutoGids/AutoWereld

De concurrenten