Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Mini Clubman John Cooper Works (2019)

De JCW-versie van de Mini Clubman krijgt een beetje extra vermogen: van 231 naar 306 pk gaat-ie! AutoWereld doet de test.

45.600 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De snelste versie van de Clubman, annex de Mini in Golf-formaat. Met 231 pk was die al behoorlijk fit, maar nu doen de Duitsers er nog eens de helft van dat vermogen bovenop: de 2 liter-turbo schudt bij deze liefst 306 pk uit zijn zuigers.

Een merkwaardige dopingkuur, die echter makkelijk verklaard is. Nu er een X2 M35i is en ook de M135i op het Mini-platform staat, beide met die motor, was het logisch om ook de Engelse halfbroer de krachtigere variant te schenken. Er is immers een markt voor kleintjes met meer dan 300 pk, zo bewijzen VW, Mercedes, Audi en andere hot hatch-bouwers al langer. Liefst met automaat en vierwielaandrijving, de JCW heeft het dan ook standaard.

Met de klap heeft Mini de Clubman lichtjes opgeknapt, met onder andere een nieuwe grille, standaard led’s achteraan, desgewenst met Union Jack-motief, verse kleuren en bekledingen, verbeterde multimedia, enzovoort.

Hoe rijdt het?

Sensationeel, maar met een kanttekening.

Indrukwekkend is de aandrijflijn: de 2 liter is bijzonder soepel en de vierwielaandrijving handelt erg snel. Er is heel veel grip, de met een sperdifferentieel getooide voortrein bijt en de achterkant ligt stabiel in het spoor, maar laat zich tegelijk makkelijk bijsturen met het gaspedaal. Op een Ardennenparcours kan je oerend hard gaan met dit ding.

Enkele sensaties zijn vals. Zoals het geprogrammeerde snokje tijdens de schakelovergangen, wanneer je in de sportstand volgas accelereert, waarbij je in amper 4,9 seconden bij 100 km/u belandt. Of het motorgeluid, dat deels digitaal versterkt wordt. We zien het meer en meer, nu benzinepartikelfilters én immer strengere reglementen het authentieke motorgeluid meer en meer dempen.

Het komt in de plaats van échte sensaties, da's de kanttekening waarover we het hadden. Er is zeer weinig stuurgevoel en het is allemaal behoorlijk geraffineerd, zoals elke Mini van de derde generatie. Eerdere versies hadden een rauw kantje en een extreem dartel chassis, en zelfs 306 paarden kunnen niet verdoezelen dat dat verdwenen is.

Dat bezadigde heeft natuurlijk ook weer zijn goede kant, je kan deze auto zonder ongemakken dagelijks gebruiken. Zoals een VW Golf R, maar die is handiger én plezanter.

Het AutoWereld-oordeel?

De Clubman blijft de betere auto dan de korte Mini. Als John Cooper Works is het een zeer bruikbare speer, al missen we tegelijk wat puurheid in de rijbeleving.

De driedeurs krijgt trouwens eveneens deze beer van een motor, dat wordt de JCW GP, waarmee Mini al een Nordschleife-rondje van minder dan 8 minuten demonstreerde. Dat wordt een knaller.

In dit artikel : MINI, MINI Mini

Geschreven door op