Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Mini Countryman JCW ALL4 (2020)

Dat ook een Handige Harry een spurtje kan trekken, bewijst de Mini Countryman John Cooper Works. AutoWereld doet de test met de vernieuwde JCW ALL4.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Mini heeft ondertussen vier JCW's in de stal. Maar die zijn niet allemaal gelijk voor de wet. Naar motorische verschillen is het vergeefs zoeken, wel rekenen de kleinere Hatchback en Cabrio op voorwielaandrijving, desnoods te combineren met een manuele bak, waar de Clubman en deze Countryman altijd ook de achteras in het spel betrekken en altijd een automaat op de cardanas hebben zitten. Schakelflippers zijn er - uiteraard - ook. Dat blokje voorin is nog altijd een specifiek gekoelde versie van de 2 liter, aangevuurd door een twinscrollturbo. Het chassis is stijver gemaakt, om beter het klappen van de zweep te verdragen, en de ophanging kreeg zowel voor- als achteraan een gesofisticeerde afstelling voor dynamische bochtengedrag. Achter de standaard 18-duimsvelgen zitten grotere remmen met meer uithoudingsvermogen.

Niet onbelangrijk bij dit soort zakraketjes is dat je nog grotere velgen kan bestellen (tot 19 duim) zoals dat op onze testwagen het geval was. Optisch herken je de JCW verder aan zijn speciale spoilers, het honingraatmotief in de koelopeningen vooraan, blitsere kapjes voor de buitenspiegels en een handvol John Cooper Works-logo's die her en der verspreid werden. In tegenstelling tot de Clubman vervangt de Countryman de inlaatsleuf op zijn motorkap door een powerdome.

Wat verandert er?

Vergeleken met zijn voorganger wint deze JCW 75 paarden. En die voel je. In méér dan het weergaloze spurtje van 0 tot 100 km/u, dat niet langer dan 5,1 seconden hoeft te duren. Ga bij het uitkomen van de bocht enthousiast op het gas staan en de sper op de vooras trekt de Countryman strak naar de binnenberm. Eerst is het wennen hoe dat vermogen op het asfalt wordt vertaald, maar de Countryman kan rekenen op de vierwielaandrijving ALL4, zodat de 300 paarden en het koppel van 450 newtonmeter hem nooit in verlegenheid brengen. De wat doodse neutraliteit zo typisch voor vierwielaandrijvers veegt hij kundig onder de mat. De JCW zet zich met een speelse en agiele houding in de bocht. Zijn funfactor stelt niet teleur - zonder bovenaan de top te staan - en het rijgedrag verschilt, ondanks zijn cross-oververpakking, niet echt danig van zijn technische alter ego, de Clubman.

Wil je het op de spits drijven, dan tik je de sportstand aan. Onmiddellijk schiet dan de automaat, die heerlijk direct aan de motor hangt, in de toeren en verstrakt de demping (optioneel), waardoor de beleving radicaal en compromisloos wordt. Het is een mood voor specifieke gelegenheden. Zoals over een Ardennenweg, op een circuit of tijdens een leuke bochtencombinatie. Voor vertier tijdens de dagelijkse pendelritten vonden wij het iets té extreem. Hyperkinetisch is eventjes leuk, niet de gehele tijd. Brullen en knallen doet de Countryman altijd met mate. De speciale sportuitlaat heeft het wel, maar het zit dieper verstopt dan je zou verwachten van een pretraket als deze.        

Conclusie?

John Cooper Works hard and plays hard, zou je kunnen zeggen. Dan doelen we vooral op de sportsetting, al is deze Countryman in zijn normale doen ook niet voor gevoelige magen. De prijs is dat met 47.800 euro evenmin. Voor zo'n bedrag kan je een Lotus Elise op de kop tikken. Maar goed, dan blijft de kroost eenzaam thuis achter en moet je de boodschappen al na één potje basilicum voor bekeken houden.

Deze Countryman heeft achterdeuren én een koffer die tot maximaal 1.390 liter kan vervoeren. Al heeft Mini voor die mix tussen praktisch en atletisch ook een Clubman, want van deze hoogpoter vooral een trendwatcher op sportschoenen maakt. Maar je kan het ook anders bekijken. Conceptueel is deze Countryman volledig identiek aan de BMW X2 M135i en die snaak kost nog eens 10.000 euro meer. Zonder dat die beduidend veel sneller is.       

Verwante testen

In dit artikel : MINI, MINI Countryman

Geschreven door op