Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Nissan GT-R Track Edition (2020)

De Nissan GT-R is er opnieuw als Track Edition. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Volgens Nissan is de Track Edition de ideale combinatie van de GT-R met de GT-R Nismo. Volgens ons is het een zoveelste variant die de carrière van de Japanse sportwagen moet verlengen. Pas op, het is niet dat we op dat pensioen zitten te wachten. Eerder integendeel, want de GT-R is en blijft een fabuleus ding. Een staaltje technische kunde waarop een heleboel concurrenten de tanden hebben stukgebeten.

Alleen al de oerkracht die uit de V6-biturbo stijgt... Anno 2020 is het 3,8 liter-blok goed voor een piekvermogen van 570 pk voor een maximumkoppel van 637 Nm, wat in combinatie met het onverzettelijke chassis en de speelse vierwielaandrijving zorgt voor heerlijke sensaties. Alleen is het klimaat voor dergelijke krachtpatsers intussen afgekoeld; de ecologische besoignes en de fiscale strafmaatregelen doen auto's zoals de Nissan GT-R extra pijn.

Waarschijnlijk zou Nissan niets liever doen dan de GT-R van een moderne opvolger voorzien, al dan niet geholpen door een hybride module. Maar in de huidge tijdsgeest staat zoiets gelijk aan financiële harakiri, zeker nu de autoconstructeurs ook de gevolgen van de wereldwijde coronacrisis het hoofd moeten bieden. Dus moeten we tevreden zijn met deze Track Edition. De GT-R, maar dan een tikkeltje anders.

Wat verandert er?

Eigenlijk niet zo heel veel. De basis is in essentie de gewone GT-R - die in zijn herwerkte vorm ook alweer dateert van 2016 - waar Nissan vervolgens een paar Nismo-onderdelen in verwerkte. Nu laten we dat denigrerender klinken dan nodig, want de Bilstein-dempers, de holle anti-rolstang achteraan en lichtgesmede 20-duimers (omgord met semi-slicks) die de competitiedivisie van Nissan ontwikkelde voor het chassis van de GT-R Nismo, bewezen al ruimschoots dat ze meer zijn dan wat snel geplaatste punten en komma's. 

Ook op de Track Edition voel je dat ze het geheel nog onverzettelijker maken. En strakker. Veel strakker. Zoals in vullingen-verliezen-strak. Zelfs met de demperregelaar in comfort hotst deze GT-R zijn kilometers aan elkaar. Gaan we daar moeilijk over doen? Nope. Meer nog, we willen Nissan er zelfs voor bedanken dat het voor zijn Track Edition, waar je toch wel wat extremen mag verwachten, geen concessies heeft gedaan naar gebruiksgemak.

Optioneel kan je nog wat koetswerkdelen laten uitvoeren in carbon (ook hier weer in navolging van de Nismo). De kofferspoiler krijg je cadeau, voor het dak en de kofferklep betaal je 4.000 euro. Keramische schijven (met een diameter van respectievelijk 410 mm voor- en 390 mm achteraan) zijn de jouwe voor 12.250 euro, terwij de lichtere Recaro-kuipen - die liefst 16,3 kilo lichter zijn dan de standaardstoelen - een opleg vergen van 8.000 euro. Wat dat laatste betreft: die zetels klappen niet naar voor. Dus mocht je al eens iemand parkeren op het bankje achterin, weet dan dat dat gepaard gaat met het nodige gedoe.

Nu goed, los van die opmerkingen, horen de opties, ter wille van de geloofwaardigheid van deze Track Edition, gewoon altijd te worden toegevoegd. Weliswaar met de kanttekening dat je zodoende afklopt op 143.250 euro. 144.250 euro zelfs als er ook nog een metaalkleur bijmoet. En da's echt wel veel voor een coupé waarvan de houdbaarheidsdatum van het interieurdesign duidlijk al even is overschreden.

Conclusie?

De Track Edition is een Nissan GT-R met een Nismo-onderstel. Je zou dus kunnen stellen dat de toegevoegde waarde van deze aanvulling eerder beperkt is. En al helemaal aan die investering, want een weggevertje is deze versie niet.

Toch krijgt NIssan een staande ovatie. Het koppig weigeren een einde te willen breien aan het GT-R-epos - ook al past die allang niet meer binnen de huidige tijdsgeest - verdient immers alle lof. We kijken bij deze dan ook al reikhalzend uit naar het volgende hoofdstuk!

 

Journalist AutoGids/AutoWereld