Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Onze Tour de France (7): cruisen met Peugeot 504 Coupé en Cabriolet

AutoWereld reed zijn eigen Ronde van Frankrijk en dook in het rijke verleden van Citroën, Renault en Peugeot. Waar we, als afsluiter, ook nog een testrit met de mooie 504 Coupé en Cabriolet konden versieren.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Die deden we trouwens evengoed met de berlinevariant van de bekende Peugeot, een GL uit 1974. Maar op dezelfde roadtrip door het bij Belgische toeristen wat minder bekende Bourgogne-Franche-Comté, mochten we dus ook achter het stuur van zowel een Coupé als een Cabriolet kruipen.

Door Pininfarina

De tweede was er eentje uit 1977, met een 2,7 liter-V6 met carburatoren van 135 pk en een manuele vierbak. De eveneens door Pininfarina getekende en misschien zelfs nog wat elegantere Coupé waar we de Franse wegen mee op mochten was een exemplaar uit 1983 met dezelfde zescilinder, maar dan wel voorzien van een injectie en een daarmee ook tot 144 pk opgevoerd vermogen.

De manuele vierbak werd vervangen door een transmissie met vijf versnellingen. Het hielp om het schrikbarend hoge verbruik van de V6, naar verluidt tussen de 18 en de 20 liter per 100 kilometer, toch enigszins te drukken.

Aparte modellen

De geschiedenis van beide tweedeursvarianten gaat echter al terug tot 1969, ze kwamen slechts zes maanden na de berline en dus ook gelijktijdig op de markt. Met een grotendeels nieuw en korter platform trouwens, de wielbasis was ook aanzienlijk (19 centimeter!) kleiner dan die van de berline en het interieur (achterin) dus minder ruim.

En ook de looks van beide wagens verschilden grondig van die van de vierdeurs, zelfs de zo typische vorm van de koplampen en het knikje in de kofferklep van die laatste werden niet behouden. Waardoor je ook eerder van aparte modellen dan van varianten moet spreken.

Jaren 70

In totaal werden er 8.185 cabriolets en 26.476 coupés geproduceerd, wat er vandaag toch al eerder zeldzame auto’s van maakt. Ter vergelijking: voor de totale 504-productie, Afrikaanse pick-ups inbegrepen, stopte de teller in 2005 bij 3.713.356 stuks.

We starten onze trip met de Cabriolet, de oudste van de twee. Dat merk je al meteen in het interieur, het dompelt je meteen onder in de sfeer van de jaren 70. Ook deze open 504 had nog geen stuurbekrachtiging, in de stad en bij het parkeren is dat wel hard labeur. Maar eenmaal op de open en tijdens onze passage grotendeels verlaten wegen van dit uithoekje van Frankrijk, laat de elegante auto zich best wel vlotjes rijden. De prestaties zijn correct, ook al maakt de V6 zeker geen sprinter van de auto.

Zachte zetels

De recentere Coupé, eentje uit het afscheidsjaar 1983 dus, is een ander verhaal. Met een volledig nieuw en al veel moderner ogend dashboard, al vonden we het plastic en het chroom van de open auto uit 1977 toch wat meer charme uitstralen dan het nephout en dito leder in zijn gesloten broertje.

De zetels zijn in beide wagens opvallend zacht, naar onze huidige normen zelfs veel te zacht. Maar het is wellicht vooral de povere ergonomie die nog het meest verraadt dat dit al echte oldtimers zijn, met onder meer een bediening van de lichten en een ventilatie en verwarming die echt wel enige handigheid vraagt.

Meer GT dan sport

De injectie met het extra vermogen en evengoed de betere versnellingsbak maken wel dat de Coupé zich een pak makkelijker laat rijden. Echt sportief wordt het nog altijd niet, de ware roeping van deze auto was dan ook die van een GT. De prestaties zijn merkelijk beter dan deze van de Cabriolet, maar de ophanging is duidelijk afgestemd op comfort. Waarin de Peugeot, toch voor een auto van een 36 jaar oud, dan weer wel excelleert.

De Franse constructeur heeft na de 504 nog wel wat coupés en cabriolets gemaakt. De eerste op basis van de 406 en 407, de tweede met de kleinere 20- en 30-series als donoren. Vandaag vind je in het gamma van de Franse constructeur echter geen spoor meer van dat soort auto’s.

En de toekomst?

De klanten lusten ze niet meer, of ze moeten van Duitse origine en/of peperduur zijn. Peugeot scoort nu natuurlijk wel heel goed met zijn SUV’s, daar heeft het Pininfarina niet meer voor nodig. Er is trouwens designtalent genoeg in eigen huis, getuige de prachtige 508 die vandaag de catalogus siert.

Als berline en als break, maar zou het niet geweldig zijn als ze daar toch ook nog eens een mooie coupé van durven afleiden? En nu we toch (weer) aan het dromen zijn, zelfs een cabrio. Hallo Peugeot, jullie verrasten ons vorig jaar toch al met die geweldige E-Legend-concept (foto onder)…

Geschreven door op