Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Peugeot 508 SW Hybrid GT (2020)

De Peugeot 508 is er nu ook als plug-inhybride break. AutoWereld doet de test met de SW Hybrid GT.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De Peugeot 508 en 508 SW verwelkomen een plug-inhybride variant. De technologie is bekend, want die gebruikt de PSA-groep ook voor de PHEV-versies van de Citroën C5 Aircross, de DS7 en de Opel Grandland X. Opgelet: voorlopig is de 508 Hybrid enkel te verkrijgen met een enkele elektromotor. In tegenstelling tot de Peugeot 3008 Hybrid, die ook als krachtigere Hybrid 4 met twee elektromotoren en vierwielaandrijving te krijgen is.

Het aandrijfgeheel van de Peugeot 508 Hybrid combineert een 1,6 liter-turbobenzine van 180 pk met een elektromotor van 111 pk, goed voor een systeemvermogen van 225 pk. Het gecombineerde maximumkoppel bedraagt 360 Nm. Die hybride combine drijft enkel de voorwielen aan via de bekende achttrapsautomaat, dankzij de lithium-ionbatterij van 11,8 kWh geraak je tot 50 kilometer ver op elektriciteit alleen. Leuk detail: een blauw led-lampje in de achteruitkijkspiegel geeft aan wanneer je elektrisch onderweg bent.

Belangrijker is het officiële brandstofverbruik en de daaraan gekoppelde CO2-uitstoot. De Peugeot 508 SW Hybrid heeft genoeg aan 1,7 liter benzine per 100 kilometer en stoot daarbij elke kilometer 38 gram aan C02 uit, wat ruimschoots volstaat om van de 100% fiscale aftrekbaarheid te genieten. Peugeot geeft de plug-inhybride 508 een heleboel rijmodi mee, zodat je energieverbruik verder kan optimaliseren. Je kiest tussen Elektric, Hybrid, Comfort en Sport, via de setting e-Save kan je de accu's sparen.

Test: Peugeot 508 SW Hybrid GT - AutoWereld 2020

Wat verandert er?

Je moet goed kijken om deze Hybrid te onderscheiden van een niet geëlektrificeerde Peugeot 508; eigenlijk zijn enkel de logo's verschillend. Binnenin krijg je een aangepaste lay-out van het digitale instrumentarium met extra informatie over de hybride aandrijving, verder oogt de i-Cockpit met het kleine stuurwiel heel bekend. Over de ergonomie kan je discuteren, veel hangt af van hoe groot je bent en hoe je de passagiersstoel het liefst afstelt. De bediening van het gelikt vormgegeven infotainmentsysteem vraagt wel wat gewenning.

De integratie van het batterijpakket heeft geen invloed op de laadcapaciteiten van de Peugeot 508 SW. Ook de Hybrid beschikt over een koffervolume van 530 liter, met neergeklapte achterbank groeit het bagagecompartiment tot 1.780 liter.

Hoewel de accu's de 508 SW Hybrid wat zwaarder maken, stuurt deze Peugeot nog steeds lichtvoetig. De overgangen van een volledig elektrische naar de hybride aandrijving geschiedt vloeiend, zodat je optimaal kan genieten van de flukse acceleraties. Het blijft bovenal een comfortabele auto, zeker als GT. Die sportiever aangeklede versie komt immers met een gestuurde schokdemping, die het onderstel nog veelzijdiger maakt.

Test: Peugeot 508 SW Hybrid GT - AutoWereld 2020

Conclusie?

Hoeveel de Peugeot 508 SW Hybrid daadwerkelijk verbruikt, hangt af van je rijstijl, je dagelijke parcours en je oplaadmogelijkheden. Wij besloten onze testperiode met een gemiddelde van dik 3 liter per 100 kilometer. Mag ook wel, want deze stekkerversie kost zowat 6.000 euro meer dan de niet elektrisch ondersteunde, maar in de praktijk zowat even snelle 2.0 BlueHDi 180. Dat neemt niet weg dat de knap vormgeven Peugeot 508 SW Hybrid bijzonder prettig rijdt. De VW Passat Variant GTE heeft er een te duchten concurrent bijgekregen.

Verwante testen

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 508