Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Peugeot e-208 (2019)

De nieuwe Peugeot 208 treedt meteen ook aan als EV. AutoWereld doet de test.

32.600 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Enkele jaren terug nog haast ondenkbaar, vandaag de logica zelve: Peugeot biedt van zijn nieuwe 208 onmiddellijk een elektrische versie aan. Met een batterij van 50 kWh, wat garant moet staan voor ongeveer 300 kilometer autonomie (340 volgens de WLTP-meting).

De meerprijs is zo’n 10.000 euro tegenover de diesel of de krachtigste benzine, en Peugeot hoopt meteen voldoende afnemers te vinden wanneer hij in januari op de markt komt. Het is van moeten, want deze e-208 speelt voor hen een cruciale rol in het halen van de CO2-normen die dan in voege treden.

Wat verandert er?

Het nieuwe CMP-platform van de 208 (en ook de Opel Corsa en DS 3 Crossback en hun elektrische varianten) is ontwikkeld om een batterij te kunnen dragen. Die zit verpakt onder de voor- en achterzetels en in de middentunnel en heeft tegenover de gewone 208 geen invloed op de binnenruimte.

Het betreft een vloeistofgekoeld exemplaar en kan dus aan een 100 kW-snellader gehangen worden, terwijl ook driefasig laden mogelijk is, wat sneller gaat dan eenfasig.

De elektromotor (synchroon met permanente magneet) tussen de voorwielen levert 100 kW, waardoor dit meteen de rapste 208 van allemaal is.

Overweldigen, zoals sommige andere EV’s, doet hij echter niet, maar dat hoeft ook niet. Met een 0-100 km/u-tijd van 8,6 seconden is hij vinnig genoeg voor dagelijks verkeer, en in de stad is vooral de onmiddellijk beschikbare trekkracht (260 Nm) handig.

De 350 kilogram van de batterijen spelen hier hun rol, maar ze liggen voor het zwaartepunt wel ideaal. De elektrificatie heeft dus geen negatief effect op de beweeglijkheid, en we hadden tegelijk de indruk dat deze iets beter afgedempt is dan de gewone 208.

Peugeot heeft de bediening eenvoudig gehouden, met een klassieke automaatpook waarbij je enkel nog de B-stand kan inschakelen voor wat extra - maar nog steeds bescheiden - motorrem.

Oh ja, je kan hem herkennen aan het e’tje op de C-stijl en aan de grille in carrosseriekleur.

Conclusie?

Voor stedelijk verkeer kan je niet veel beter vinden dan een elektrische auto van dit formaat, en dit is meteen een klapper. Peugeot heeft duidelijk geleerd uit enkele fouten van pionierende concurrenten en rijdt een nieuwe referentie voor (waarbij we moeten vertellen dat we nog niet met de vernieuwde Renault Zoe reden).

De aankoopprijs zal andermaal een struikelblok zijn voor de gemiddelde koper in deze klasse, 32.600 euro is een pittige investering. Voor een 50 kWh-batterij is dat dan weer relatief goedkoop, dus wie nu al wil en kan overschakelen op elektrisch, kan niet om deze e-208 heen.

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 208

Geschreven door op