Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Peugeot Traveller 2.0 BlueHDi (2019)

Voor een klassieke monovolume moet je niet meer bij Peugeot aankloppen. Wel voor een maatje groter, zoals deze Traveller. AutoWereld doet de test met de 2.0 BlueHDi.

36.720 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Een reiziger, letterlijk vertaald. Dat zijn we er dus mee gaan doen, richting de Alpen. Klassieke monovolumes zijn, op een occasionele VW Sharan of Ford Galaxy na, geofferd in de opgang van de SUV. Springlevend is echter het maatje-groter, oftewel de ingerichte bestelwagens. Zoals deze Peugeot Traveller, maar net zo goed de Mercedes V-Klasse, Hyundai H-1 of VW Multivan. Of de Zafira Life en Spacetourer van zustermerken Opel en Citroën en de Proace Verso van partner Toyota, die zijn allen quasi identiek aan deze Peugeot. De keuze is met andere woorden riant.

De Fransen hebben drie varianten in de mouw, van 4,61 tot 5,31 meter lang; wij testten de middelste variant (4,96 meter). Allen hebben 8 verschuifbare zitplaatsen, het verschil zit in de laadruimte daarachter.

Wat verandert er?

De Traveller, die in deze gedaante al enkele jaren op de markt is, staat op een personenwagenplatform. De EMP2-architectuur van onder andere de 308 en 508, de versie met achteraan onafhankelijke ophanging. Dat maakt hem opvallend wendbaar en licht, in de voertuigpapieren lezen we amper 1,7 ton in lege toestand. En dat maakt de Traveller dan weer verrassend comfortabel. Geen ronkende, stoterige en schommelende bestelwagen, wel zo stil, stabiel en beweeglijk als een personenwagen.

Wij gingen op pad met de 2 liter-diesel van 150 pk, de op een na krachtigste versie. Ondanks de hoge en dus weinig aerodynamische bouw presteert die verrassend zuinig: 7,6 l/100 km, da's amper meer dan sommige grote breaks drinken. Spurten doet hij niet, de 0-100 km/u-oefening neemt zo'n 12 seconden in beslag, maar met zijn 370 newtonmeter voelt hij niet sloom aan. Een typisch bestelwagentrekje wel: de korte eerste versnelling. Vanaf de tweede loopt hij normaal.

Ook typisch is de hoge instap, maar eens achter het stuur zit je behoorlijk comfortabel. Daarachter nog beter, de tweede zetelrij is royaal en heeft verstelbare rugleuningen voor dutjes onderweg. Behoorlijk wat toeters en bellen zijn verkrijgbaar, van lederen massagezetels over een actieve snelheidsregelaar tot een panoramisch dak, 230 Volt-stekker of Apple CarPlay. Een misser is de parkeercamera, die met vertraging communiceert en dus ongewenste aanrakingen in de hand werkt in de plaats van ze te vermijden.

Standaard kost deze halflange Traveller met deze motor 32.472 euro, wat eigenlijk een habbekrats is vergeleken met hoeveel bewoonbare ruimte je in de plaats krijgt.

Conclusie

We verwachtten ons aan een camionette-met-manieren, we troffen in de Traveller echter een personenwagen aan. Waardoor deze Peugeot een verrassend competitief rationeel aanbod is op een markt waar bijvoorbeeld de Renault Espace een onhandigere crossover geworden is en waar zelfs veel breaks kofferruimte offeren voor een spitse vormgeving. Reizen per Traveller is allerminst een straf.

Verwante testen

In dit artikel : Peugeot, Peugeot Traveller

Geschreven door op