Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Polestar 1 (2019)

De Polestar 1 is een plug-inhybride coupé met Volvo-roots, gezegend met een fraai design, een piekvermogen van 600 pk en een prijskaartje van 157.500 euro. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Het langverwachte productiemodel van wat ooit de Volvo Coupé Concept was, maar intussen uitgegroeid is tot de vaandeldrager van het submerk Polestar. De plug-inhybride GT paart een systeemvermogen van 600 pk aan een gecombineerd koppel van 1.000 Nm. De Polestar 1 heeft aan 4,2 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te sprinten, pronkt met een WLTP-uitstoot van 15 gram CO2 per kilometer en belooft een elektrische autonomie van 125 kilometer.

De Polestar 1 speelt dat huzarenstukje klaar dankzij zijn geavanceerde aandrijflijn. Die combineert een 309 pk sterke 2 liter-viercilinder met en een compressor, en een turbo en nog eens twee elektromotoren – één voor elk achterwiel – die gezamenlijk 232 pk leveren, en daarbovenop nog een starter-alternator van 68 pk die achter de achttrapsautomaat werd geplaatst.

De elektrische energie wordt opgeslagen in twee batterijpacks: een in de middentunnel tussen de voorstoelen en het andere achter de achterstoelen, waardoor jammer genoeg het koffervolume slinkt tot een povere 143 liter. Extra bagage kun je nog altijd op de symbolische achterbank kwijt, die te weinig been- en hoofdruimte biedt voor een volwassen passagier. De lithium-ionbatterijen hebben een totale capaciteit van 34 kWh en zijn aan een gelijkstroomlader van maximaal 50 kW op te laden in minder dan een uur.

Test: Polestar 1 - AutoWereld 2019

Wat verandert er?

Eerder dit jaar konden we reeds testrijden met een prototype van de Polestar 1. Het uiteindelijke productiemodel dat we nu aan de tand konden voelen, bevestigt die uitstekende eerste indruk die we kregen van zowel de premium verpakking als van de hybride technologie en heerlijke rijsensaties.

Als je aan de startknop draait, is de Hybrid-stand actief, waarbij vooral de elektrische power wordt aangewend en de benzinemotor bijstand levert indien nodig. Verder zijn er de standen Pure (100 procent elektrisch, tot 160 km/u), Power (een combinatie van de benzine- en elektromotoren, voor maximale prestaties), AWD (waarbij alle motoren actief zijn, voor een optimale tractie) en Individual (waarbij de bestuurder zelf de parameters instelt). Naar een knopje voor de elektronische schokdemperinstellingen hoef je dan weer niet te zoeken, want Polestar opteerde voor specifieke Öhlins-dempers die enkel manueel verstelbaar zijn.

Onderweg lost de Polestar 1 zeker de verwachtingen in. De acceleraties en hernemingen zijn hallucinant en verrassend genoeg stuurt de wagen niet alleen erg dynamisch, maar ook zeer lichtvoetig en uitgebalanceerd. Het gewicht van 2.350 kilogram hindert helemaal niet, noch bij lastenwissels, noch bij vertragingen, dankzij de Akebono-remmen met zes zuigers vooraan en de remfunctie van het hybride systeem.

Test: Polestar 1 - AutoWereld 2019

Conclusie?

De Polestar 1 toont zich een comfortabele GT met een zeer efficiënte aandrijflijn, maar vergeet niet om zijn bestuurder een megaportie rijplezier te verschaffen. Jawel, er zijn nog enkele schoonheidsfoutjes. Maar die neem je er met de glimlach bij.

Het waanzinnig hoge prijskaartje doet de wenkbrauwen wel fronsen, want 157.500 euro is een smak geld. Dat Polestar 1 komt wel full option, je kan enkel kiezen tussen de kleur van het koetswerk, de voorstoelen en het velgdesign. De oplage is gelimiteerd tot 1.500 exemplaren, dus ook de exclusiviteit wordt gewaarborgd.

Verwante testen

Geschreven door op