Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Porsche 718 Cayman T (2019)

De Porsche 718 is er nu ook als Cayman T. AutoWereld doet de test.

67.470 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Na de 911 krijgt nu ook de 718 een zogeheten Touring-versie, bedoeld voor Porsche-rijders die puur en onversneden rijsensaties zoeken. En die T verhoudt zicht tot de Cayman zoals de GTS zich verhoudt tegenover de Cayman S: een aantal zaken die anders op de optielijst staan, worden nu standaard aangeboden. Dan hebben we het in dit geval over het PTV-systeem met mechanisch sperdifferentieel tussen de achterwielen, over het Sport Chrono-pakket en over de actieve PASM-demping die Porsche hier combineert met een 20 millimeter lager gelegd sportonderstel.

De drukgevoede, nog steeds 300 pk en 380 Nm sterke 2 liter-boxermotor van de 718 Cayman T komt met actieve motorsteunen. Verder noteren we grijskleurige spiegelkappen, stickers onderaan de deuren en verduisterde lichtblokken. Net zoals de standaard gemonteerde 20-duimsvelgen hullen ook de sierlijsten en de logo's zich in het zwart. Samen met de verlaagde sportophanging bezorgen die modificaties de Porsche een wat agressievere pose.

Porsche zet de 718 Cayman T ook op dieet. De deurhendels maken plaats voor lussen, de spartaanse sportstoelen hullen zich in Sport Tex en de PCM-module ontbreekt (al kan je dat infotainmentsysteem gratis laten plaatsen, zoals op onze testwagen), zodat deze 718 1.350 kilogram op de weegschaal zet. Verder herken je de T-versie aan de specifieke tellerpartij en aan het GT-sportstuurtje met geïntegreerde rijmodusschakelaar.

2019 Porsche 718 Cayman T - KJ (AutoWereld)

Wat verandert er?

Zoals elke 718 Cayman rijdt de T intuïtief en uitgebalanceerd, maar de tarlijke updates aan het onderstel geven de Touring wel wat meer haast. Deze Porsche bijt gretiger naar de apex, waarna het koetswerk een heleboel grip vindt om sneller uit de bocht te kunnen acceleren. In de natte omstandigheden waarin wij de Cayman T mochten testrijden, bleek het mechanische sperdifferentieel met Porsche Torque Vectoring bovendien van goudwaarde.

Aan de boxermotor verandert Porsche niets. Dus blijven ook de prestaties hetzelfde: de 718 Cayman T sprint in 5,1 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 275 km/u. Tijdens onze testsessie hielden we het brandstofverbruik moeiteloos onder de 10 liter per 100 kilometer.

Porsche koppelt het 2 liter-blok aan een handgeschakelde zesversnellingsbak met ingekorte verhoudingen, die de dynamische Touring-missie van deze Cayman T uitstekend vat. De gerobotiseerde PDK-transmissie met dubbele koppeling blijft een optie die we zelf niet zouden aanvinken. De krachtbron geeft nauwelijks thuis onder de 3.000 toeren per minuut, maar klimt nadien wel gretig in de toeren. De klank is rauw en blijft eendimensionaal, zelfs de actieve uitlaatlijn krijgt de soundtrack niet op orde.

2019 Porsche 718 Cayman T - KJ (AutoWereld)

Conclusie?

Zoals zo vaak bij Porsche, ruikt die Touring-specificatie naar marketing. Dat T-achtervoegsel staat eerder voor een uitrustingspakket dan voor een echt nieuwe modelvariant. Doorgaans rijdt de Cayman T zoals elke Porsche 718, maar reageert hij net iets kwieker in het grensbereik. Die boxermotor blijft ons verdelen. Krachtig genoeg en gekoppeld aan een uitstekende handbak, maar wat lui onderin en eerder plat van klank. Een viercilinder is nu eenmaal geen zespitter.

Verwante testen

In dit artikel : Porsche, Porsche 718

Geschreven door op