Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Porsche 911 992 GT3 (2021)

We hebben de nieuwe Porsche 911 992 GT3 eindelijk in onze klauwen gekregen. Kan je nog een beetje plezier beleven op de openbare weg met deze steeds meer op de raceversie gebaseerde GT3? AutoWereld doet de test!

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Al meer dan 20 jaar wordt de naam GT3 gebruikt om de meest radicale 911's aan te duiden qua prestaties, met enkel de nog extremere (en naast het circuit minder bruikbare) GT3 RS boven zich. Bij elke nieuwe generatie van de intussen legendarische 911 GT3 verlegt Porsche de grenzen een beetje verder, waarmee dit meer dan ooit een fusie tussen een GT-racewagen en een straatauto is.

Zo krijgt deze zevende generatie Porsche 911 GT3 dubbele driehoeken vooraan, zoals bij de RS Spyder LMP2 uit 2005 en de klassewinnende 911 RSR van tijdens de 24 uur van Le Mans in 2017. Daarnaast rust de achtervleugel nu op 'zwanenhals'-steuntjes, die bovenaan de spoiler zijn geplaatst om de onderkant beter vrij te maken. Dat zorgt voor 50 tot 150% extra downforce vergeleken met de vorige generatie, afhankelijk van de stand van de spoiler.

De 4-liter zescilinder boxer is gebaseerd op de motor van de 911 GT3 R en trekt door tot maar liefst 9.000 toeren zonder enige hulp van turbo's of elektromotoren. Een unicum in de supercarwereld, iets om van te genieten nu het nog kan. De 992 GT3 heeft een vermogen van 510 pk en 470 Nm, telkens 10 eenheden meer dan zijn voorganger, en biedt nog altijd de keuze tussen een manuele zesbak of een 7-traps PDK. Ons testmodel was uitgerust met de robotbak, een kosteloze optie. In officiële cijfers komt de GT3 neer op een topsnelheid van 318 km/u, 0-100 km/u in 3,4 s en 0-200 km/u in 10,8 s.

De basisprijs van de GT3 in België bedraagt € 171.550. Onze testauto was beladen met meer dan €28.000 aan opties, die niet allemaal noodzakelijk waren. Zo betaalde de invoerder al meer dan 9.000 euro voor de Shark Blue-lak en het lederen interieur met hetzelfde blauw als contrastkleur. Nuttiger is het liftsysteem voor de vooras (+ 46 mm) om met een gerust hart garagehellingen of verkeersdrempels met een illegaal profiel aan te pakken, voor de prijs van 3400 euro. Nog een kleine raad: koop de 90 liter grote benzinetank voor 205 euro (standaard: 64 liter), want dat zal het rijplezier verlengen.

>>> Lees ook alles over de nieuwe Porsche 911 992 GT3 Touring

Hoe rijdt het?

Het geluid van die atmosferische 4-liter, zijn eindeloze toerenbereik... Wat een genot! De respons is zalig, de haast naar de toerenbegrenzer ongeremd. We krijgen niet genoeg van zijn 510 pk die naar de achterwielen en vervolgens naar de weg worden geleid zonder ook maar iets van zijn potentieel te verliezen. De boxermotor in de 992 GT3 moet niet onderdoen voor een echt raceblok, ook niet qua geluid. Dat is zo helder en krachtig dat we ons afvragen hoe de GT3 door de geluidsnormen is geraakt.

Ook over de bijna ogenblikkelijke reacties in de handgeschakelde modus (via de peddels) en de goed gekozen schakelmomenten in de automatische modus van de PDK waren we zeer te spreken. Je moet al van goeden huize komen om het volledige potentieel van dit beest te kunnen ontdekken, zelfs de helft zal al veel gevraagd zijn voor de meesten! De onmiddellijke acceleratie, de continue efficiëntie, de briljante motor/versnellingsbakcombinatie, de competente ophanging en de krachtige remmen (stalen schijven in dit geval) zorgen voor een haast magisch geheel.

En dat zelfs zonder het circuit te bezoeken, al voelt dit beest zich daar toch het meest thuis als je al zijn potentieel wil aanspreken. In lange, snelle bochten lijken de gripgrenzen onbereikbaar, dankzij de geometrie van de ophanging, het grippotentieel van de Pirelli P Zero's en misschien ook de aero, die de auto op hoge snelheid te lijf gaat. Het meest verrassende is dat deze hoge tempo's ook vrij makkelijk aan te spreken zijn, aangezien de reacties natuurlijk en voorspelbaar zijn. Alleen op hobbelige wegen komt de ophanging snel aan zijn limiet, waarbij je het stuur best stevig vasthoudt.

Het AutoWereld-oordeel?

Er zouden natuurreservaten moeten komen voor deze met uitsterven bedreigde auto's, want het gigantische potentieel van de Porsche 911 992 GT3 valt niet gemakkelijk aan te spreken op de openbare weg. De eindeloze grip komt pas aan zijn eind op snelheden waarmee je je rijbewijs al drie keer kwijtraakt, met de symfonie van die onvermoeibare 4-liter boxer op de achtergrond. Voor trackdayliefhebbers is de GT3 echter een no-brainer, toch als je hem kan betalen. En anders is er nog de 718 Cayman GT4.

In dit artikel : Porsche, Porsche 911

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile