Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet (2019)

De 992-generatie van de Porsche 911 Carrera 4S is er niet alleen als Coupé. AutoWereld doet de test met de Cabriolet.

145.902 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De 992-generatie van de Porsche 911 is er nu ook als Cabriolet en die adopteert alle updates die Stuttgart introduceerde op de nieuwe Coupé. Dan hebben we het over de nu grotendeels uit aluminium opgetrokken koetswerkstructuur, de met 4,5 centimeter verbrede voortrein, de nieuwe PDK-versnellingsbak met acht verhoudingen, de introductie van de op aquaplaning anticiperende Wet-rijmodus, de automatisch uitklappende deurhendels en de actieve achterspoiler, die zich tegenwoordig over de volledige breedte van de achterpartij strekt.

Achter de achteras ligt de inmiddels bekende 3 liter-boxermotor, in de Carrera 4S goed voor een vermogen van 450 pk voor een maximaal koppel van 600 Nm. Met grotere turbo’s voor meer vermogen, maar een nieuw ontwerp voor een snellere gasrespons. Geholpen door het optionele Sport Chrono-pakket sprint de Cabriolet in 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u en stoomt hij door tot een topsnelheid van 304 km/u.

Dat is een fractie trager dan de Coupé, die 70 kilogram minder op de weegschaal zet. De schuld van de ingenieuze dakconstructie, die automatisch opent of weer sluit in amper 12 seconden en dat al rijdende tot een snelheid van 50 km/u. In het dak heeft Porsche mooi aansluitende panelen verwerkt die naast het lijnenspel, vooral het comfort dienen. Zelfs bij Autobahnsnelheden geeft het canvasdak geen krimp.

2019 Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet - kj

Wat verandert er?

Het verschil tussen de Coupé en de Cabriolet was nooit kleiner, zowel wat de dynamiek als het comfort betreft. De zichtbaarheid rondom het koetswerk is wat minder, maar dankzij de uitstekende isolatie van het stoffen dak is het geluidsniveau vergelijkbaar. Het rolgeluid van de banden domineert, verder blijven parasitaire geluiden tot een minimum beperkt.

Porsche heeft de inherente nadelen van die atypische architectuur met de motor achterin, generatie na generatie weten weggommen. Een goede zaak, want dat giftige kantje heeft menige 911-rijder met scha en schande moeten ondervinden. Maar bij de 992 is de slinger misschien wat ver doorgeslagen. Door het flink verbrede voorspoor en de verder vergrote achterwielen hebben de ingenieurs zowel het toch typische onderstuur bij het benaderen van een bocht als het zowat even karakteristieke, door het pendeleffect gecreëerde overstuur vervangen door een fel naar de koord bijtende en uitermate stabiel reagerende sportwagen.

Begrijp ons niet verkeerd, de 911 is en blijft een fantastische sportwagen. De stuurinrichting genereert meer feedback en de gretigheid waarmee de Carrera 4S de bochten aan elkaar rijgt, doet je nog steeds kirren van plezier. Zeker als je voor de optionele vierwielsturing kiest. Het koetswerk blijft mooi onder controle, de door actieve dempers gesteunde onderstel heeft geen problemen met slechtere wegen en de kwiek reagerende vierwielaandrijving houdt het vertrouwen overeind wanneer het weer keert.

Ook op het aandrijfgeheel is weinig tot niets aan te merken, de combinatie tussen de boxermotor en de versnellingsbak staat als een huis. De gasrespons is uitstekend en de vermogensopbouw consistent, de transmissie verandert van vliegensvlug van verzet. Naadloos wanneer het hoort, als een mitraillette wanneer het mag. 

2019 Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet - kj

Conclusie?

Porsche doet het opnieuw. Ook als Cabriolet is de nieuwe 911 een dijk van een sportwagen. Maar in de dagelijkse omgang vergeet hij je te kriebelen, waardoor het allemaal wat gelikt overkomt. Deze Carrera 4S laat zich eenvoudig mennen, de achter allerlei elektronica schuilende volbloed komt pas tot leven wanneer je het ding brutaal de sporen geeft. Het uitzonderlijke talent is gebleven, maar de eigengereidheid komt enkel naar boven wanneer je er echt naar zoekt.

Verwante testen

In dit artikel : Porsche, Porsche 911

Geschreven door op