Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

black friday

Black Friday : je jaarabonnement vanaf 32 euro!

Ik geniet van dit aanbod

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Ik abonneer me

Korte tests / Renault Clio E-Tech Hybrid (2020) - prototype

De Renault Clio is er binnenkort ook als hybride. AutoWereld doet de test met de E-Tech, weliswaar nog in prototypestadium.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Terwijl concurrenten zoals Opel en Peugeot kiezen voor een volledig elektrische variant van respectievelijk de Corsa en de 208, gaat Renault voor een hybride versie van de nieuwe Clio. Het gamma telt reeds een echte EV in de vorm van de Zoë, binnenkort voegt de Franse constructeur zelfs een elektrische Twingo toe. De hybride Clio is geen klusje dat de Renault-ingenieurs er even tussen genomen hebben. Eigenlijk sleutelen de Fransen al langer aan deze E-Tech dan aan de elektrische Zoë.

De E-Tech krijgt twee varianten: bij de Clio gaat het om een zelfopladende hybride en bij de Captur om een plug-inhybride. De aandrijflijn werd voor het eerst getest in 2014, in de Renault Eolab Concept. Ze bestaat uit een benzinemotor en twee elektrische motoren, waarvan een van het type HSG (High-voltage Starter Generator) – een elektrische startmotor dus die ook energie kan recupereren.

Daarbij komt een innoverende versnellingsbak met klauwkoppelingen (zoals in de Formule 1) en zonder specifieke koppeling: de elektromotor zorgt ervoor dat de tandwielen op het juiste moment in elkaar grijpen. Daarnaast is er ook nog een tweede versnellingsbak. Het resultaat is in ieder geval een auto die altijd elektrisch wegrijdt en in een stedelijke omgeving tot 80 procent van de tijd elektrisch onderweg kan zijn, wat zijn verbruik met 40 procent kan reduceren. Renault claimt voor de Clio E-Tech een uitstoot van minder dan 90 g CO2/km, weliswaar gemeten volgens de oude NEDC-normen.

Wat verandert er?

Zoek niet naar de 1.0 TCe, want de Clio E-Tech maakt gebruik van een Nissan-benzinemotor. Het gaat om een atmosferische 1,6 liter-vierpitter (die nog wordt omgebouwd naar het Atkinson-principe), die de voorkeur kreeg omdat hij minder kost, een stuk eenvoudiger is en nauwelijks trilt. Starten doet de auto altijd elektrisch, daarna schiet de verbrandingsmotor te hulp. Het hybride aandrijfgeheel heeft een systeemvermogen van 140 pk.

De Clio E-Tech rijdt soeverein. De afwezigheid van de koppeling merk je niets, terwijl de elektromotor zijn werk zo goed doet dat je nauwelijks wat van de talloze schakelovergangen merk. Want het zijn er veel, door de combinatie van de twee versnellingsbakken zijn er niet minder dan 15 verhoudingen mogelijk. Je kiest uit drie rijprogramma's: MySense, Sport en Eco. Daar bovenop voorziet Renault nog een specifieke vertragingsmodus waarbij je op twee niveaus energie kan recupereren.

Doordat de 1,2 kWh sterke batterij onder de koffervloer steekt, ziet de Clio E-Tech zijn laadvolume wel gereduceerd van 391 naar 300 liter, maar de achterbank blijft gelukkig neerklapbaar.

Conclusie?

Uiteraard moeten onze indrukken nog bevestigd en geverifieerd worden op langere afstanden, maar tijdens deze prototypetest op een gevarieerd parcours konden we toch een gemiddeld verbruik optekenen van 4,5 l/100 km. Lang niet slecht voor een auto die zo vlot rijdt en dergelijke prestaties biedt. De startprijs van de Renault Clio E-Tech ligt op 22.000 euro, wat net zoveel is als de dieselende Clio dCi 115.

Verwante testen

In dit artikel : Renault, Renault Clio