Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Renault Mégane RS Trophy (2019)

De Renault Mégane RS je nog niet hardcore genoeg? Dan moet je deze Trophy hebben. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit ?

De nog snellere Trophy-versie van de reeds bijzonder snelle Mégane RS. Niet te verwarren met de zo mogelijk nog snellere Trophy-R waarmee Renault Sport het Ringrecord voor voorwielaangedreven productiewagens onlangs scherper zette. Om het gewicht te drukken, doet die het zonder de gerobotiseerde EDC-transmissie en zonder de actieve 4Control-vierwielsturing die ons testexemplaar wel had.

Die 4Control-technologie met actief meesturende achteras moet je eerst onder de knie zien te krijgen, vooraleer je de Renault naar waarde leert te schatten. Aanvankelijk lijkt het alsof je de achterkant voortdurend kwijt bent, waardoor je die overstuurbewegingen probeert op te vangen. Tot je die beweeglijkheid in je voordeel gaat gebruiken en als een hazewind door het achterland rent.

Met de sportieve ambiance zit het wel snor. Het sportstuur valt mooi in je handen en voelt heerlijk aan, alleen hadden de metalen schakellepels van de EDC-robotbak wat dichter bij de velg mogen staan. Net voor de toerenteller tegen de begrenzer dreigt te lopen, manen een subtiel lichtsignaal en een korte biep je aan om op te schakelen. De heerlijke Recaro-stoelen van de Trophy staan nog eens 2 centimeter lager dan in de gewone Mégane RS en ondersteunen het lichaam waar nodig en bieden een nagenoeg perfecte rijhouding. De rode stiksels en de speciale gordels doen de rest.

Renault Mégane RS Trophy - Klaas Janssens

Wat verandert er?

De Renault Mégane Trophy doet het met de bekende 1,8 liter-turbomotor, voor de gelegenheid opgevoerd van 280 naar 300 pk. De vierpitter krijgt een nieuwe turbo en gebruikt keramische kogelladers, een oplossing die de motorrespons optimaliseert. Van een turbogat is nauwelijks sprake, terwijl de vrijer ademende uitlaatlijn met gestuurde kleppen verrassend vette motorklanken door de ether doet schallen. Haal je voet van het gas en het ding knettert zoals een racewagen.

Onze testwagen kwam met de gerobotiseerde EDC-transmissie met dubbele koppeling en zes verzetten, maar de Mégane RS Trophy valt ook met een manuele versnellingsbak te bestellen. Dan ruimt de automatische handrem bovendien baan voor een klassiek exemplaar, toch een argument waarvoor een beetje speelvogel niet ongevoelig blijft.

De Trophy is niet alleen krachtiger dan de Mégane RS, hij gooit ook extra troeven in de strijd. Het anders optionele Cup-chassis is hier standaard, net zoals het actieve Torsen-differentieel op de aangedreven voorwielen. Verder noteren we 19-duimsvelgen, gevuld met bijtgrage Brembo’s en omgord met kleverige Potenza’s S001 van Bridgestone. En het geheel is nog indrukwekkender dan de som der delen.

Renault Mégane RS Trophy - Klaas Janssens

Conclusie?

De Mégane RS Trophy is zenuwachtig, vraagt toewijding en vreet energie. Tot man en machine elkaar vinden, want dan is er geen houden meer aan. Op een bochtenrijk parcours blijft deze Renault Sport-creatie heer en meester.

 

Verwante testen

In dit artikel : Renault, Renault Mégane

Geschreven door op