Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Onze Tour de France (4): op het circuit met klassieke Renaults mét turbo

AutoWereld pikte op zijn Ronde van Frankrijk ook het feestje voor de 40ste verjaardag van de allereerste Renault-overwinning met turbomotor in de Formule 1 mee. En we mochten daar ook zelf het circuit op met enkele klassieke modellen.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Op 1 juli was het 40 jaar geleden dat Renault met Jean-Pierre Jabouille achter het stuur zijn eerste Formule 1-overwinning met de zo’n twee jaar eerder geïntroduceerde turbomotor boekte. Een 1,5 liter, die het haalde van de atmosferische 3 liters waarmee de concurrentie toen nog reed. En die de topklasse van de autosport daarmee wel zowat helemaal op zijn kop zette. In 1978 had Renault met een drukgevoede 2 liter trouwens al de 24 uur van Le Mans gewonnen, ook dat was toen groot nieuws.  

Van het circuit naar de weg

Er waren natuurlijk al eerder turbomotoren, zo werd de technologie in die tijd reeds toegepast in heel wat (vooral Amerikaanse) vrachtwagens. Maar Renault speelde een pioniersrol in de “popularisering” ervan in de autosport en daarna ook snel in de serieproductie. Het was trouwens Louis Renault die het principe van de drukvoeding, dus het verhogen van het rendement door het optimaliseren van de hoeveelheid lucht in de cilinders, al in 1902 had bedacht. Hij patenteerde het ook, concreet ging het toen om het “verhogen van de inlaatdruk met behulp van een ventilator of compressor.”

Vandaag hebben, op wat stadsautootjes en enkele sportwagens met toch nog atmosferische motoren na, natuurlijk bijna alle auto’s drukvoeding. Maar toen de Franse constructeur in 1980 de 18 Turbo en kort daarop ook zijn populaire 5 Alpine van drukvoeding voorzag, was dat wel nog heel vernieuwend.

5 Alpine Turbo

Om dat pionierswerk op gepaste manier te vieren, mocht ook AutoWereld enkele circuitrondjes met wat turbomodellen “van toen” doen. Waaronder de sympathieke R5, die het als Alpine Turbo zonder blozen kon opnemen tegen de onder de sportieve hatchbacks nog als referentie geldende Volkswagen Golf GTI. De kleine en met zijn 870 kilo ook heel lichte Renault had een 1,4 liter van 110 pk en 147 Nm, goed voor een top van 185 km/u. Het waren voor die tijd best wel spectaculaire cijfers, ook al maakt een testrit met zo’n autootje anno 2019 natuurlijk niet meer zoveel indruk.

En heel eerlijk, we durven er ook niet meer echt hard mee gaan. Renault Classic is nog maar net klaar met de restauratie, zo horen we, dus het laatste dat we willen is hen opnieuw aan het werk zetten… De eerste indrukken: het motortje is best wel soepel, maar schiet toch pas echt wakker bij zo’n 3.500 opm. Het feest gaat dan door tot 6.000 opm, de vier schijfremmen zorgen ervoor dat je daar ook verschillende circuitrondjes van kan genieten. De enige domper op de vreugde, de bediening van de wel al van vijf versnellingen voorziene bak is heel wat minder sportief.

Fuego en 11 Turbo

Na de R5 Alpine Turbo mogen we de Fuego Turbo proberen, die dateert van 1983. De coupé was eerder ook al met een… turbodiesel gelanceerd, de benzineversie heeft een 1,6 liter met een Garrett T3-turbo die het vermogen opvoert tot een fraaie 132 pk. De spurt naar 100 km/u vraagt 9,5 seconden, de topsnelheid bedraagt een straffe 200 km/u. We riskeren ons nu wel al verder (lees: sneller), maar beleven even later toch nog meer plezier aan de R11 Turbo.

Die kreeg een Garrett T2-turbo voor zijn 1,4 liter en deed het met slechts 105 pk (115 vanaf 1987), maar spurt dankzij een lager gewicht (905 kilo, tegen 1.050 voor de Fuego) wel in slechts 9 seconden naar 100 km/u. De voortrein is ook heel “gehoorzaam”, de besturing lijkt zowat ongevoelig voor koppeleffecten en de achteras kan het evengoed wel vinden met het asfalt. En toch is dit meer een GT dan een GTI, door de verrassend comfortabele ophanging en de relatieve discretie van de mechaniek.

Safrane Biturbo

Al die auto’s mogen dan al 35 tot zelfs bijna 40 jaar oud zijn, het valt ons op hoe relatief makkelijk ze zich laten rijden. Met dus ook een opmerkelijk comfort, zelfs al hadden deze turbovarianten toch in de eerste plaats een sportieve roeping. Dat was op papier ook het geval voor de in 1993 gelanceerde Biturbo-versie van de grote Safrane, die de ambitie had de Duitse specialisten van die tijd naar de kroon te steken met precies de combinatie van echt limousinecomfort met de prestaties en de wegligging van een coupé.

De auto weegt maar liefst 1.770 kilo, maar een 3 liter-V6 met twee KKK-turbo’s zorgt voor 268 pk, 365 Nm en een top van liefst 250 km/u. Een permanente vierwielaandrijving, een gestuurde ophanging en heel wat luxe maakten er de op dat moment zowat strafste berline uit de hele Franse autogeschiedenis van, gek wel dat onze testauto nog voorzien is van een manuele vijfversnellingsbak. De Safrane is wat te groot en te zwaar voor het Mickey Mouse-achtige circuit van La Ferté Gaucher waar wij hem mogen testen, maar met deze auto hadden we nadien gerust wel terug naar Brussel willen rijden. Dan kon echter niet, we moesten trouwens nog iets anders proberen. De kers op de verjaardagstaart: de legendarische en in de eerste plaats voor de racerij ontwikkelde 5 Turbo. Maar dat verhaal bewaren we voor een volgende Tour de France-aflevering.

(foto's: Renault & Angelika Emmerling)

Geschreven door op