Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Renault Zoe R135 (2020)

Renault heeft de Zoe opgefrist en een grotere batterij geschonken. AutoWereld doet de test met de R135.

34.600 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Voordat Tesla met de Model 3 kwam, was dit de bestverkochte elektrische auto van Europa. Een pionier ook, toen de Zoe in 2012 arriveerde waren EV's bij de meeste fabrikanten nog verre science-fiction. Anno 2020 liggen de zaken anders, het elektrisch aanbod explodeert en het was voor de Fransen hoognodig om de relatief goedkope maar ook behoorlijk eenvoudige Zoe wat aantrekkelijker te maken. Het is geen totate ommezwaai geworden, maar wel een stevige opknapbeurt.

Met vooral: extra autonomie. In de plaats van 41 kWh zit er nu 52 kWh onder de voorstoelen. Dat schenkt een kwart meer autonomie, wat het totaal in theorie op 395 kilometer brengt. Reken in de praktijk echter op zo'n 300 stuks.

Daarbij komt een nieuwe en sterkere motor, met codenaam R135. Die verwijst naar het vermogen: 100 kW, oftewel 135 pk. Dat is niet helemaal correct, omgerekend is het eigenlijk 136 pk, maar passons. Hoe dan ook maakt het deze elektrische stadswagen een stuk vinniger, vooral aan hogere snelheden. Daarbij komt ook een B-modus, zoals in de meeste geëlektrificeerde auto's, om extra energie te herwinnen bij het uitbollen.

De R110-motor (goed voor - ja hoor - 108 pk) van de vorige generatie blijft evenwel beschikbaar, maar dus wel in combinatie met de nieuwe batterij.

Wat verandert er?

Best veel dus, ook al zie je niet zo'n gek groot verschil met de vorige Zoe. We hebben het behalve de mechaniek over klassiek oplapwerk, genre led-lichten, een nieuwe snuit en wat extra plooien in de motorkap. Binnenin erft de Zoe dashboardonderdelen van de nieuwe Clio, met onder andere dat grote multimediasysteem en een digitale tellerwinkel.

Jammer is wel dat de batterij nog steeds slechts een ventilator heeft, en dus geen vloeistofkoeling. Hoewel er nu wel een DC-lader is ingebouwd, betekent dat dat je niet aan meer dan 50 kW kan laden. Dat betekent dat je aan een snellaadpaal op een halfuur maar de helft van de autonomie kan 'bijtanken'.

Nu is de Zoe van nature gelukkig zuinig, met zijn kleine en lichte carrosserie, plus de efficiëntere nieuwe R135-motor, duik je zo onder een gemiddeld verbruik van 15 kWh/100 km. Die petieterige bouw heeft ook zijn nadelen, dit is een stadswagentje en dus minder volwassen dan een grotere berline. Dat merk je aan de zithouding, de stabiliteit of de geluidsisolatie, al zijn die laatste twee onderdelen wel verbeterd.

Voor wie een exemplaar in huis wil halen: goed opletten. Niet alleen zijn er dus de twee motoropties, ook de batterij vergt rekenwerk. Je kan die immers huren of kopen. Met vergelijkbare uitrusting is de meerprijs van de R135 tegenover de R110 500 euro. De batterij kost je minstens 74 euro per maand wanneer je ze huurt, of 8.200 euro extra als je ze koopt. De goedkoopste variant inclusief batterij, de R110 met Life-uitrusting, zit op 32.600 euro. Hé, wat een toeval, da's nagenoeg even veel als de nieuwe elektrische Peugeot 208.

Conclusie

Hoewel de Zoe op het oog hetzelfde gebleven is, is hij op essentiële onderdelen ook verbeterd. Het interieur is grondig opgewaardeerd, met ook was verse rijhulpsystemen, terwijl de grotere batterij hem een stuk bruikbaarder maakt.

Dat is ook nodig, want met name PSA is inmiddels komen aanzetten met een heel overtuigend elektrisch kwartet (Opel Corsa, DS 3 E-Tense en Peugeot e-208 en e-2008), terwijl de VW-groep met bijvoorbeeld de Seat Mii Electric een prijskraker in de markt heeft gedropt. Waar de Zoe tot nu toe dus het rijk quasi voor zich alleen had, is het aanbod plots behoorlijk rijkelijk aan het worden.

In dit artikel : Renault, Renault Zoe

Geschreven door op