Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Onze Tour de France (6): terug in de tijd met Peugeot 504 GL van 1974

AutoWereld rijdt deze zomer zijn eigen Ronde van Frankrijk. We vierden al 40 jaar turbo’s bij Renault, passeerden op het feest voor 100 jaar Citroën én deden een roadtrip met de klassieke Peugeot 504.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

De mooiste Franse berline van het moment? En misschien wel van het hele marktaanbod? Smaken kunnen verschillen, maar wie spreekt ons tegen als we de huidige Peugeot 508 op nummer één plaatsen? De Franse constructeur zorgde zowel vanbuiten als vanbinnen voor een origineel en zelfs wat gewaagd design, voor de vijfdeursberline en ondertussen ook voor de break. Pardon: de SW, dat klinkt toch nog altijd iets chiquer.

Oud en nieuw

Het leek Peugeot dus wel een leuk idee om die 508 ook eens naast een van zijn legendarische voorgangers, de zo’n 50 jaar geleden gelanceerde 504, te zetten. En er ons nog mee te laten rijden ook. Het feestje werd helemaal compleet toen er ook een 504 Coupé en Cabriolet voor ons klaar bleken te staan.

Het evenwicht is natuurlijk wel een beetje zoek. Van de 504 werd ook een heel populaire break afgeleid, samen met de coupé en de cabriolet telde de familie dus vier modellen. Van een coupévariant (laat staan een cabrio) van de 508 lijkt er echter helemaal geen sprake meer, maar toch telt onze stoet ook drie moderne auto’s. Een witte en een rode berline en een blauwe break. Juist ja, de Franse driekleur. Peugeot heeft de trip dan ook Spirit of France gedoopt.

Auto van het Jaar

Onze aandacht gaat natuurlijk vooral naar de 504. En hoe leuk én mooi de door Pininfarina ontworpen coupé en cabriolet ook zijn, zelfs vooral naar de berline. Die werd in 1968 gelanceerd, won toen de titel van Auto van het Jaar en bleef tot 1983 in productie. En zelfs tot 1996 voor de pick-up in Afrika, waar vooral de utilitaire versies van een heel sterk imago van robuustheid genoten.

De berline en nadien ook coupé hadden er dan ook hun sporen verdiend met verschillende overwinningen in zware rally’s als de Safari, de Bandama en die van Marokko. Een dikke 3,7 miljoen exemplaren zijn er van alle 504-versies samen gemaakt, de berline was in zijn eentje goed voor welgeteld 2.644.326 stuks. Wat zeker voor die tijd als een groot commercieel succes geldt.

Onafhankelijke ophanging

Onze testwagen is een witte GL uit 1974, met een 2 liter op benzine van 93 pk en een manuele vierbak. Terwijl de Renault 16 en natuurlijk ook de Citroën DS voorwielaandrijving hadden, deed de Peugeot het nog met achterwielaandrijving. Met voor het eerst wel een onafhankelijke ophanging voor en achter en ook al vier schijfremmen, in de jaren 70 toch nog niet zo’n evidente zaken.

Veel revolutionairs had de 4,49 meter lange 504, in tegenstelling tot de R16 (met grote achterklep) en de om tal van redenen baanbrekende DS, verder niet te bieden. Peugeot legde toen nog andere klemtonen, zoals op comfort en functionaliteit. Met meestal heel klassieke ontwerpen, genre de 403 en de hoekige 404.

Knikje in de kofferklep

Het design van de op het autosalon van Parijs van 1968 onthulde 504 was best wel bijzonder. En dan vooral dat van zijn schuine koplampen én het opmerkelijke knikje in de kofferklep, dat er nochtans eerder toevallig kwam.

Het was aanvankelijk de bedoeling de 504 van een lagere en tegelijk wel zowat rechte koffer te voorzien. Maar toen de designers nog aan een maquette bezig waren, had die op een bepaald moment wel dat knikje. De chefs vonden het heel mooi en beslisten dan ook er niets meer aan te veranderen. Over koffers gesproken, in zo’n 50 jaar tijd kromp die van 560 liter in de 504 tot een nog altijd wel correcte 487 liter in de 508. Ook al is die laatste auto zowat 26 centimeter langer.

Felblauw

Typisch voor die tijd, is het vele chroom op de 504. En in het heel ruime interieur ook de zachte en hier van een felblauwe stof voorziene zetels. Van elektrische ruitenheffers, een airco of zelfs een stuurbekrachtiging was toen nog geen sprake, onze GL heeft wel een afsluitbaar handschoenenkastje, een autoradio, binnenverlichting en een achterruitverwarming. Luxe anno jaren 70.

Het is ook heel goed zitten op de achterbank, je zakt er als het ware in de zetel. En het zicht naar buiten is geweldig, het glasoppervlak van deze 504 is dan ook opvallend groot. Groter dan in de 508, het valt trouwens op hoeveel makkelijker je vroeger in een berline kon in- en uitstappen.

Groot stuurwiel

Het rijcomfort was in die tijd wel een ander verhaal. De 504 heeft zoals gezegd geen stuurbekrachtiging, wat enigszins werd gecompenseerd door het grote stuurwiel. Dat trouwens bijna even schuin staat als in een hedendaagse bestelwagen. Nu, daar heb je eigenlijk alleen wat last van bij het parkeren.

Eens echt in beweging, valt het nog wel mee. Het is verder ook even wennen aan de rechts van het stuurwiel geplaatste bediening van de ruitenwissers. Het gat voor de contactsleutel zit dan weer links, net als bij een Porsche 911.

Andere tijden

En alweer valt ons op hoe makkelijk die auto’s “van toen” zich nog laten rijden. Met 93 pk is het vermogen naar hedendaagse normen heel pover, maar de auto weegt met zijn 1.180 kilo natuurlijk wel een pak minder dan een 508 (meer dan 1,4 ton) van 2019. De viercilinder is best gewillig en zelfs soepel en de manuele vierbak laat zich vlot bedienen.

In de bochten helt het koetswerk sterker over dan we vandaag gewoon zijn en de 504 vraagt er echt niet om in de bochten te worden gegooid, het verschil met – alweer – de net heel precies sturende en heel dynamische 508 kan natuurlijk niet groter zijn. Andere tijden, andere auto’s.

Een beetje geduld

Maar toch, je raakt met zo’n 504 ook wel op je bestemming. Zonder alle veiligheids- en aanverwante snufjes van moderne auto’s en ook iets trager (de 0 naar 100 km/u vraagt liefst 13 seconden), je moet als bestuurder dus nog wat meer werken en vooral al eens wat meer geduld oefenen. Maar de prestaties, de wegligging, het comfort en zelfs de remmen, zo “slecht” was dat 45 jaar geleden toch ook al niet meer. En die mooie 504 Coupé en Cabriolet? Daar hebben we het later nog eens over.

Geschreven door op