Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de Cupra Formentor 1.5 TSI?

Geschreven door Werner Van Kerckhoven op

Een Cupra met... 150 pk? Het deed ook eindredacteur Werner Van Kerckhoven toch even met de wenkbrauwen fronsen. Maar wat vindt hij van die Cupra Formentor 1.5 TSI met DSG?

40.850 €
  • Score redactie /20

Het kan aan mij liggen, maar ik heb het hele Cupra-verhaal nooit goed begrepen. De sportieve Seats gewoon onder een ander – en duurder – label proberen te slijten, voor mij ruikt het allemaal te veel naar de ‘briljante’ ingeving van een of andere marketinggoeroe. Zeker voor die eerste modellen. Want het spijt me zeer, maar een Cupra Ateca of een Cupra Leon, het zullen voor mij altijd een Ateca Cupra of een Leon Cupra blijven – Seats dus.

De voorstelling van de Formentor, in de loop van 2020, leek een ander licht op de zaak te werpen: eindelijk een Cupra die geen rechtstreekse tegenhanger had binnen het Seat-gamma. En met zijn krachtige tweeliter van 310 pk in het vooronder ook nog eens een waardige pleitbezorger van het sportieve aura dat het nieuwe merk moest uitdragen.

Groot was echter mijn verwondering toen al snel bleek dat er van diezelfde Formentor ook ‘brave’ versies zouden volgen, met zegge en schrijve 150 pk. Hoezo, moest Cupra niet het performance-submerk van Seat worden? Hoe die 1.5 TSI in dat plaatje past, Joost mag het weten... Kortom, qua brand identity zijn ze duidelijk nog volop zoekende bij Cupra. Maar met die Formentor 1.5 TSI zelf is weinig mis, zo kon ik vaststellen.

Leuk

Test 2021 Cupra Formentor - Review AutoGids

Hoewel er ook behoorlijk wat Seat Leon in zijn lijnenspel schuilt, bevalt de look van de Formentor me wel. De bredere heupen en de dikke vouwen en naden, onder meer op de motorkap, maken dat de auto er visueel staat. Mijn complimenten overigens voor de man/vrouw die deze persauto heeft samengesteld: hij/zij heeft er de mooiste velgen (achttienduimers) en mooiste kleur uitgehaald. Best gek wel dat dit Desirerood meteen ook de enige ‘levendige’ kleur is die je kunt bestellen op een Formentor.

De 1.5 TSI in het vooronder is een krachtbron die me nog maar zelden teleurgesteld heeft. En ook in deze Formentor blinkt hij uit door zijn gewillige en zachtaardige karakter, maar ook door zijn gezonde respons wanneer je het gaspedaal wat dieper intrapt. De optionele DSG-bak vertoont diezelfde twee gezichten: wat lijzig in D, veel beter bij de les in de S-stand, die voor één keer ook perfect dagelijks bruikbaar is.

Maar bovenal heb ik de Formentor leren kennen als een onvermoed praktische auto, met veel ruimte zowel voor- als achterin. Ook voor mijn hoofd trouwens, iets waarvoor ik met mijn dikke 1,80 meter nochtans op mijn qui-vive was toen ik het profiel van deze cross-over zag. Voeg daar een koffer van 450 liter aan toe en jawel, deze Formentor verdient van mij het label ‘gezinswagen’.

Jammer

Test 2021 Cupra Formentor - Review AutoGids

Ik zei het al: ik hou wel van de looks van de Formentor. Toch zijn er een aantal dingen die flirten met de wansmaak. Om te beginnen is er dat merklogo, dat zo prominent wordt uitgespeeld, maar noch elegant noch verfijnd te noemen is – het zou zo van een of andere obscure Oost-Europese tuner kunnen komen. Ook foute velgen – zeker bij de negentienduimers zitten er nogal opzichtige exemplaren tussen – kunnen de uitstraling van deze Formentor in een muisklik doen omslaan van assertief naar vulgair.

Doet het koetswerk van de Formentor me al aan de Seat Leon denken, wat dan gezegd van zijn dashboard? Het is bijna identiek, inclusief die bedenkelijke ergonomie, met amper nog fysieke knoppen. Ik had bijvoorbeeld graag een echte Drive Mode-schakelaar gehad: om van rijprogramma te veranderen moet je nu twee niveaus diep gaan graven in de interface – en dus in totaal drie keer op het scherm tikken. Nu, ja minstens drie keer, want het scherm van onze auto reageerde niet altijd van de eerste keer.

Bijzonder vreemd vind ik dat deze Cupra als meer upmarket broertje van de Seat Leon technisch de minderbedeelde van de twee is: hij heeft namelijk geen recht op het elektrische duwtje in de rug van een starter-alternator – dit is nog een 1.5 TSI, geen eTSI. Mogelijk had die mildhybride technologie het verbruik nog een tikkeltje kunnen terugdringen, al is er met een (gemeten) gemiddelde van 6,5 l/100 km geen reden om daar moeilijk over te doen.

Dus

De positionering van het merk Cupra laat naar mijn gevoel te wensen over, maar dat doet geen afbreuk aan de kwaliteiten van deze Cupra Formentor 1.5 TSI met DSG. Want hij is me bijzonder goed bevallen: al het goede van de Seat Leon, maar dan met nog wat extra functionaliteit én een elegant-gespierde look erbovenop. Al blijf ik de mening toegedaan dat al die troeven ook perfect tot hun recht zouden komen met een Seat-logo op de neus.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Werner Van Kerckhoven (@wernerautogids)

In dit artikel : Cupra, Cupra Formentor

Eindredacteur AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker