Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Cupra Formentor 1.5 TSI (2021)

Bij Cupra denk je aan krachtige motoren en onthutsende prestaties. De Formentor 1.5 TSI houdt het echter bij 150 pk. Maar is die dan nog wel ‘Cupra’ genoeg? AutoWereld doet de test.

36.340 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Formentor is de eerste Cupra die niet is afgeleid van een Seat, maar het is ook het eerste model van het Spaanse submerk dat zo’n uitgebreid motorengamma kreeg. Om op prestatie- en vermogensvlak het kaf van het koren te scheiden verdeelden de Catalanen het aanbod in twee. De ‘Cupra-waardige’ versies – die met meer dan 204 pk – worden aangeduid met de letters VZ, wat staat voor Veloz, het Spaanse woord voor snel. Het gaat dan om de VZ 2.0 TSI met 310 pk waarmee het model oorspronkelijk werd geïntroduceerd, aangevuld met de tot 245 pk gedowntunede versie van die viercilinder, de VZ e-Hybrid van eveneens 245 pk en last but not least de recent aangekondigde VZ5 met de vijfcilinder uit de Audi RS Q3, goed voor 390 pk en 480 Nm.

De versies die voor verkoopvolume moeten zorgen (om de ontwikkelingskosten van dit specifieke Cupra-model te helpen afschrijven) gaan door het leven zonder die extra letters, als Formentor ‘tout court’ dus. Het gaat dan om de 1.5 TSI met 150 pk waarmee we konden rijden, de 2.0 TSI met 190 pk en de ‘gewone’ e-Hybrid met 204 pk. O ja, en er komt nog een andere versie van 150 pk aan, maar dan met onder de motorkap een 2.0… TDI.

Test Cupra Formentor 1.5 TSI - AutoWereld 2021

Wat verandert er?

In vergelijking met de Formentor 2.0 TSI 310 die we enkele maanden geleden aan een Detailtest konden onderwerpen (toen nog zonder het tussenwerpsel VZ), moet de 1.5 TSI van deze review het dus met meer dan de helft minder vermogen zien te rooien. Zijn 150 pk kan hij ook enkel naar de voorwielen sturen, terwijl die andere versie de kracht van zijn 310 raspaarden over de vier wielen verdeelt. Dat doet hij ook standaard via een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verhoudingen trouwens, terwijl de 1.5 TSI standaard zes manuele verzetten telt. Als optie kun je die echter alsnog inruilen voor zo’n DSG, maar de 4Drive-vierwielaandrijving is hier niet te krijgen. De vijftienhonderd op benzine kennen we natuurlijk uit tal van modellen uit de Volkswagen-groep. Het betreft hier de versie zonder mildhybridetechnologie, die zijn maximaal vermogen van 150 pk vrijgeeft van 5.000 tot 6.000 o/m, terwijl zijn maximumkoppel 250 Nm bedraagt bij 1.500 tot 3.500 o/m.

In combinatie met de DSG7-bak vormde deze vierpitter in onze testauto een aangenaam zacht aandrijfgeheel. Discreet zelfs, wat niet helemaal is wat je verwacht van een Cupra. En het is niet zo dat de Sport-modus daar veel aan verandert. Ook de prestaties zouden we tot voor kort niet geassocieerd hebben met het stilaan vertrouwde tribalachtige logo. 8,9 seconden om op te trekken van 0 naar 100 km/u is natuurlijk niet beschamend – voor een gezinswagen – maar het is wel helemaal iets anders dan de 4,9 seconden van de 2.0 TSI 310, laat staan dan de 4,2 seconden van de toekomstige VZ5. Ook is het weggedrag eerder efficiënt dan uitgesproken sportief, al duwt deze basis-Formentor in bochten of op rotondes nog altijd zijn neus naar binnen wanneer je dat echt uitlokt.

Uiterlijk zijn de verschillen met de krachtigere versies beperkt: de achterbumper heeft geen diffusor en in plaats van vier ronde uitlaten zijn er hier twee brede, terwijl de optionele Brembo-remklauwen hier niet te krijgen zijn en ook het aanbod beschikbare velgen verschilt. Binnenin heeft het stuur in dit geval niet de 'Ferrari-achtige' start- en Cupra-knop. Ook de standaarduitrusting verschilt niet zo sterk tussen de gewone versies en de VZ-varianten, en als er toch verschillen zijn kunnen die meestal worden opgevangen door middel van packs, zoals het Pack Technology of het Pack Veiligheid, die respectievelijk het infotainment en de rijhulpsystemen naar een hoger niveau tillen. De basisprijs van de Formentor 1.5 TSI bedraagt 32.760 euro (34.780 euro met DSG), een dikke 9.000 euro minder dan wat je voor de minst dure ‘VZ’ betaalt (de 2.0 TSI 245). Met de 310 pk-versie bedraagt het verschil in prijs bijna een instap-Seat Ibiza (iets meer dan 15.000 euro).

Test Cupra Formentor 1.5 TSI - AutoWereld 2021

Conclusie

Basisversie of niet, afgaande op de commentaren tijdens onze test kunnen we besluiten dat de Formentor een knappe verschijning is. Hij is bovendien ruim en praktisch, maar biedt met dit aandrijfgeheel logischerwijs niet de prestaties en sensaties die tot voor kort onlosmakelijk verbonden waren met de Cupra-badge.

Misschien hadden de Spanjaarden voor dit model omgekeerd te werk kunnen gaan, door van het oorspronkelijke Cupra-model een Seat af te leiden? Maar welk logo er ook op kleeft, voor wie houdt van de gespierde look van de Formentor maar zich niet per se een aspirant-coureur hoeft te voelen, is deze Formentor een bijzonder interessant alternatief.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Kevin Kersemans (@kvnkrsmns)

In dit artikel : Cupra, Cupra Formentor

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels