Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Polestar 2 Single Motor (Standard Range) - volstaat de basisversie?

Geschreven door Cedric Derese op

Het Polestar 2-aanbod is uitgebreid met een goedkopere variant met een enkele motor, in de plaats van twee. De Single Motor heeft vanzelfsprekend minder vermogen; of dat volstaat?

43.690 €

Concept

We moeten nog enkele maanden wachten eer we kennis kunnen maken met de volledig nieuwe Polestar 3, in afwachting is er nu al gezinsuitbreiding met deze Single Motor-variant van de 2. De batterij is te krijgen in 2 varianten: Long Range, met een bereik van 540 kilometer, en Standard Range, goed voor 440 kilometer autonomie. Voor modeljaar 2022, dat ook geldt voor de Dual Motor, passen de Zweden eveneens de interieurafwerking aan, met enkele nieuwe kunststoffen en opgefriste kleuren voor de bekleding.

Tot nu toe was de Polestar 2 enkel te krijgen als Dual Motor, met op elke as een motor en dus de facto vierwielaandrijving. Het totaalvermogen bedraagt dan 408 pk, met een accu van 78 kWh. De prijs daarvan is 51.500 euro. Aangezien niet iedereen behoefte heeft aan zoveel vermogen, en het in de 'car policies' van sommige bedrijfsvloten zelfs ongunstig onthaald wordt, heeft Polestar dus de moersleutel ter hand genomen en de achterste motor verwijderd, waardoor deze Polestar 2 Single Motor dus een zuivere voorwielaandrijver is.

Een keuze gedicteerd door het CMA-platform dat deze EV deelt met de Volvo XC40, een architectuur die aan de basis voorzien is op voorwielaandrijving. De basisgedachte dat dit veiliger is dan achterwielaandrijving is discutabel, maar goed. De motor op de vooras ontwikkelt 165 kW (224 pk) in het geval van de Standard Range-batterij van 64 kWh, of 170 kW (230 pk) bij de Long Range van 78 kWh. Het prijsverschil is 3.000 euro.

In het laatste geval gaat het om dezelfde accu als in de Dual Motor, maar omdat de Single Motor inherent zuiniger is, stijgt de autonomie van 480 naar 540 kilometer.

Weggedrag

We gingen op pad met de Standard Range-versie, die te koop is voor een correcte 45.500 euro. De cockpit is verzorgd, met sober meubilair, en zowel voor- als achteraan aangenaam om te vertoeven. Vooral de uitstekende rijhouding en de doordachte ergonomie vallen op, met centraal een fraai aanraakscherm. Jammer wel dat je hier en daar toch nog wat goedkope kunststof aantreft, zeker voor deze prijsklasse. Polestar maakt gewag van 'gerecycleerde en recycleerbare materialen'. Tja.

Onderweg merk je nauwelijks dat de achterste motor verdwenen is, zeker niet op het droge. De Polestar 2 krijgt zijn vermogen uitstekend aan de grond, zelfs in nauwe bochten. Doordat hj zo'n 150 kilo lichter is, is hij ook beweeglijker. Er blijft nog 224 pk over, maar dat werkt allerminst verlammend. Je krijgt nog steeds een aardig duwtje in de rug, met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7,4 seconden. Eens boven de 120 km/u vlakt het af. De Single Motor-versie is overigens begrensd tot 160 km/u, tegenover 205 voor de Dual Motor.

Verdict

Een motor minder is in het geval van de Polestar 2 geen stap achteruit, zo blijkt uit deze test van de Single Motor/Standard Range, die alle bestaansrecht heeft, zowel qua prijs als prestaties. De Dual Motor blijft natuurlijk wat performanter, efficiënter en exclusiever, maar voor dagelijks gebruik volstaat deze nieuwe variant ruimschoots.

  • -Weggedrag
  • -Verzorgd voorkomen
  • -Meer autonomie voor een lagere prijs
  • -Hier en daar goedkoop afgewerkt
  • -Nog steeds geen Apple CarPlay
  • -Blijft zwaar

In dit artikel : Polestar, Polestar 2

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker