Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Ford S-Max Hybrid (2021)

De Ford S-Max is er nu ook als Hybrid. Maar volstaat dat om de monovolume genoeg slagkracht te geven tegen de dominante SUV-meute?

44.620 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Echt hip zijn monovolumes nooit geweest, maar ze verkochten wel uitstekend. Maar van die populariteit blijft weinig over, vandaag hebben we liever een SUV dan een MPV. Bij Ford zijn ze nog niet bereid om de Galaxy en de wat slanker gelijnde S-Max op pensioen te sturen en probeert ze wat commerciële slagkracht te geven door hen uit te rusten met een hybride aandrijflijn - van het zelfopladende type, dus geen PHEV. Net zoals bij de Ford Kuga Hybrid gaat het om een 2,5 liter-benzinemotor die draait volgens de efficiëntere Atkinson-cyclus, geholpen door een elektromotor die het systeemvermogen naar 190 pk tilt. De lithium-ionbatterijen hebben een capaciteit van 1,1 kWh.

Op papier verbruikt de Ford S-Max Hybrid evenveel brandstof als de versie op diesel, terwijl de CO2-uitstoot tot 10% lager ligt. Echt snel is deze monovolume niet: de sprint van 0 naar 100 km/u vraagt meer dan 10 seconden en de topsnelheid wordt elektronisch beperkt op 185 km/u. Maar wie voor de ST-Line opteert, krijgt wel een sportieve look.

De packaging van de Ford S-Max Hybrid is een stuk beter dan die in de Ford Mondeo Hybrid, waar het accupakket voor een lelijke en onpraktische bult in de koffer zorgt. Dankzij een anders gelegde uitlaatlijn en vloeistofkoeling voor de batterijen is de laadvloer van de hybride monovolume vlak gebleven. Het maximale laadvolume van de Ford S-Max Hybrid bedraagt 2.200 liter, kroostrijke gezinnen kunnen nog steeds opteren voor een zevenzitsconfiguratie. 

Wat verandert er?

De tweede generatie van de Ford S-Max rijdt niet meer zo scherp als zijn voorganger, maar het compromis tussen rijdynamiek en veercomfort blijft superieur aan dat van de meeste SUV's. De hoge zitpositie, de goed steunende stoelen en de grote glaspartijen zorgen voor de nodige sereniteit bij het kilometervreten, maar ook voor een slingerende Ardennenweg draait deze monovolume zijn hand niet om. Het stuur reageert direct en de koetswerkbewegingen blijven beperkt, zodat er ook wat rijplezier te rapen valt.

Nu rijdt deze Hybrid wel minder prettig dan de dieselversies. De hybride aandrijflijn van de Ford S-Max mist mist en maakt lawaai, vooral door de CVT-achtige sturing van de verder uitstekend schakelende achttrapsautomaat. De benzinemotor moet dan ook toeren maken om enigszins vooruit te komen. Gelukkig staat daar een schappelijk brandstofverbruik tegenover; we besloten de testweek met een gemiddelde dorst van 6,3 liter per 100 kilometer.

De technische basis blijft uitstekend en de hybride aandrijflijn zorgt voor wat meerwaarde, toch kan de Ford S-Max niet verhullen dat hij al enkele jaren meedraait. Vooral binnenin zie je dat deze monovolume dateert van 2015, een periode waarin Ford niet meteen bekend stond voor zijn fijnzinnige interieurs. Hoewel de facelift van 2019 wat orde in de chaos wist te brengen, bijven de plastics te hard, de knoppenindeling te ouderwets en de weergave van de displays hopeloos gedateerd.

Conclusie?

De Ford S-Max Hybrid kan zijn leeftijd moeilijk verbergen, toch vormt deze monovolume een uitstekend alternatief voor een hippere, maar minder praktische en minder dynamisch rijdende SUV. De hybride aandrijflijn mist pit en klinkt onaangenaam, al staat daar wel een beperkt brandstofverbruik tegenover.

In dit artikel : Ford, Ford S-Max

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm