Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Lexus LS 500h (2021)

Je ziet hem zelden of zelfs bijna nooit op onze Belgische wegen, de Lexus LS 500h. Nochtans zou het een van ’s werelds beste berlines moeten zijn. De Japanners hebben hem nog eens onder handen genomen, AutoWereld doet de test.

99.500 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Hoe succesvol Lexus in andere werelddelen, Noord-Amerika op kop, dan ook al vele jaren mag zijn, in Europa is de grote doorbraak vooralsnog uitgebleven. Erger nog, het lijkt erop dat het sowieso al kleine marktaandeel onder meer in België nog eerder krimpt dan groeit.

Ook de LS-limousine heeft hier nog geen commerciële potten gebroken. Het hielp voordien natuurlijk niet dat Lexus die, in tegenstelling tot de Duitse concurrentie, nooit met een dieselmotor wou aanbieden. En het helpt vandaag evenmin dat er nog steeds geen plug-inhybride variant beschikbaar is.

Die kwam er ook niet met de recente opwaardering van het model. De letter “h” achter het cijfer staat immers voor een hybride aandrijving van het zelfopladende type, maar daarmee haal je dus niet de extreem lage verbruiks- en C02-waarden die ze bij Audi, BMW en straks ook weer Mercedes voor hun topberlines kunnen voorleggen.

Treuren doen ze er in Japan allicht allang niet meer om. De prioriteiten voor deze LS liggen elders dan in België, Duitsland of Frankrijk, wat ons natuurlijk niet tegenhield nog eens achter het stuur van de grote Lexus te gaan zitten. Een echt keuzeprobleem hadden we alvast niet, het gamma telt immers maar… één variant. De 500h dus, met nog steeds een 3,5 liter grote V6 met elektrische assistentie en een originele tientrapsautomaat. De benzinemotor is goed voor 299 pk en het totale systeemvermogen bedraagt 359 pk.

Er is wel keuze uit (enkel) achter- en vierwielaandrijving, met WLTP-uitstootwaarden van respectievelijk 177 en 211 gram per kilometer. Correct voor een limousine van dit formaat, maar voor een hybride auto zijn dat natuurlijk wel hoge cijfers. Precies omdat de LS 500h maar een kleine batterij heeft, je die niet via het stroomnet kunt opladen en het 100% elektrische rijbereik dus quasi niets voorstelt.

Wat verandert er?

De constructeur zegt bij de opwaardering van de auto, drie jaar na de lancering, naar zowat elk detail te hebben gekeken. Het leverde alvast geen grote esthetische wijzigingen op. Er zijn natuurlijk wel de gebruikelijke nieuwe bumpers en lichtblokken, vooral vooraan is het allemaal wat strakker. Maar aan het coupé-achtige silhouet veranderde niets, aan het enorme radiatorrooster (helaas?) ook niet. De auto oogt dan ook nog steeds wat… kleiner dan hij in werkelijkheid is, zijn uitstraling lijkt ons ook sterk afhankelijk van de lakkleur. Voor donkergrijs zouden wij alvast niet gaan.

Maar de ingenieurs hebben deze keer harder gewerkt dan de designers, zo onderging de adaptieve ophanging wel nogal wat aanpassingen. Niets fundamenteel, maar veel details kunnen ook een verschil maken. Er werden naar ons aanvoelen vooral inspanningen gedaan om het comfort nog te verhogen, denk dan ook aan het verder onderdrukken van trillingen en lawaai. De progressie is er duidelijk wel, de LS speelt weer mee op een iets hoger niveau.

Van de eerste kennismaking van eind 2017 herinneren we ons bijvoorbeeld een vrij rauw en dan ook niet echt bij zo’n auto passend motorgeronk als je stevig gas gaf, dat probleem lijkt echt wel verholpen. Wat vooral te danken is aan een efficiënter functionerende hybride aandrijflijn, die de verbrandingsmotor iets minder hard laat werken en precies daardoor het geluid én ook het verbruik helpt drukken. Opdracht geslaagd, enkele van onze grootste punten van kritiek op deze LS-generatie zijn daarmee toch wel netjes gepareerd.

In de auto staan ook nog betere zetels, alweer met het oog op extra comfort. Maar de grootste vooruitgang vanbinnen is toch dat het nieuwe en 12,3 duim grote infotainmentscherm nu van het aanraaktype is, zodat je het ook nog altijd aanwezige en echt onhandige touchpad onderaan bijna niet meer nodig hebt.

De afwerking is kritiekvrij en de materialen echt wel van hoge kwaliteit, maar de Duitse concurrentie biedt anno 2021 wel meer visueel spektakel en tegelijk ook nog wat meer gebruiksgemak. Als je rechts op het aanraakscherm moet zijn, heb je bijvoorbeeld wel een (letterlijk dus) lange arm nodig. Ook hier geldt, kies bij voorkeur voor wat vrolijkere kleuren dan grijs. Tenzij je het net graag een beetje sober houdt, natuurlijk.

Het pakket rijhulpsystemen is alweer uitgebreid, de auto evolueert nog een eindje verder richting autonoom rijden en parkeren. Maar aan dat eerste heb je in de praktijk nog altijd niet echt veel, zolang de wetgeving ter zake streng blijft en de technologie er ook nog altijd niet echt in slaagt elke verkeerssituatie helemaal correct in te schatten.

Conclusie?

De Lexus LS 500h onderging een reeks verbeteringen, maar je krijgt niet het gevoel dat de constructeur nog de ambitie heeft om de op papier vergelijkbare Duitse rivalen in hun achtertuin echt de loef af te komen steken. Op heel wat terreinen houdt hij gelijke tred, maar het beperkte aanbod en het door onder meer dat vreemde touchpad nog altijd iets minder aantrekkelijke infotainmentsysteem maken het hem hier wel extra moeilijk.

In de VS vaart deze Lexus wel makkelijk met de stroom mee, voor het nog wat kritischere Europese publiek zouden de riemen nog nets iets langer mogen zijn. Met een vanafprijs net onder de 100.000 euro voor de RWD-basisversie is de LS 500h wel wat goedkoper dan de rechtstreekse concurrentie, voor de iets sportiever afgestelde en ook wat agressiever ogende F Sport, met dan wel standaard vierwielaandrijving, zit je echter al aan 112.650 euro.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Alain Devos (@adevos12)

In dit artikel : Lexus, Lexus LS

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12