Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Mazda 3 Sedan Skyactiv-X (2020)

Klassieke berlines in het segment van de compacte middenklassers, die krijg je in België heel moeilijk verkocht. Maar AutoWereld ligt graag eens dwars, vandaar een test van de Mazda 3 Sedan.

29.590 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Makkelijk, de vierdeursversie van de Mazda 3-hatchback. In Noord-Amerika en ook Azië is zo’n koetswerkvariant nog altijd veel populairder dan een auto met vijf deuren, in Europa en zeker in België koopt haast niemand in dit marktsegment nog een dergelijke berline. Of het moet er eentje van Audi (de A3 Sedan) of Mercedes (de CLA) zijn.

De 3 Sedan lijkt een miniversie van de bij ons zowat totaal miskende 6, de grote middenklasser van het merk. Het grote visuele verschil met de vijfdeurs, naast die natuurlijk zowat horizontale kofferklep, is dat hij de heel brede C-stijl mist. De achterste zijruiten zijn dan ook zowat “normaal”, op de achteraan nogal bolle hatchback zijn die immers opvallend klein. Wie het niet zo op het design van die laatste (wij zijn wel fan!) heeft begrepen, beschikt met de Sedan dus over een wat klassieker alternatief.

Hij is enkele centimeters langer dan de vijfdeurs en biedt een wat groter laadvolume (450 tot 1.138 liter), maar de wielbasis is wel dezelfde. En dat betekent dat het ook in de Sedan achterin vrij krap zitten is. Het lukt wel met vier volwassenen, maar dan mogen de bestuurder en de passagier voorin toch geen te lange benen hebben. Maar goed, de 3 is zoals al gezegd dan ook maar een kleine middenklasser.

Verder alleen maar lof voor het interieur. Het dashboard en de middenconsole zijn vrij sober vormgegeven, maar ogen net daarom wel bijzonder stijlvol en zijn voorzien van fraaie materialen. We zijn ook wel blij met het behoud van behoorlijk wat echte toetsen en knoppen, je hoeft hier dus niet voor alles en nog wat via een aanraakscherm te passeren. Noem ons gerust ouderwets, maar qua gebruiksgemak scoort deze Mazda dan ook beter dan de hippe concurrenten waar de knoppen zijn verdwenen… om (vooral) op de productiekosten te besparen. Er is natuurlijk wel een scherm, maar dat dient enkel voor de weergave van de informatie die je dus via die op de middenconsole geplaatste toetsen en vooral een grote en makkelijk - "op de tast" - te vinden draaiknop opvraagt. Ook leuk: op dat 8,8 duim grote display kan je desgewenst continu volgen hoe de Skyactiv-X (zie verder) werkt.

Qua multimedia en connectiviteit is de 3 anno 2020 misschien al niet meer het neusje van de zalm, maar de belangrijkste functies zijn er wel en alles werkt ook snel en correct. En ook belangrijk, je vindt achter het stuur makkelijk een goede zitpositie.

Wat verandert er?

De testrit met de Sedan liet ons ook toe nog eens opnieuw kennis te maken met de fameuse Skyactiv X-motor. Fameus omdat het hij dus benzine drinkt en toch enkele normaal voor diesels gereserveerde troeven meekrijgt. We legden het slimme concept van de van een hoge compressieverhouding (16,3 op 1) voorziene én bij momenten op een heel arm mengsel (minder brandstof, meer lucht) draaiende motor al uitgebreid uit in een eerdere test, toen stelden we ook vast dat hij in bepaalde rijomstandigheden (met veel snelwegen) inderdaad wel wat minder benzine verbruikt dan een conventioneel exemplaar. Een verschil dat nog wat groter wordt als je voor de manuele zesversnellingsbak kiest, onze Sedan was van een automaat voorzien. Rond de 6,5 liter per 100 kilometer, dat moet dan qua gemiddeld verbruik wel lukken.

De 2 liter met overigens ook een 24-voltsysteem voor de starter-generator (en dus van het Mild Hybrid-type) levert ook een aardige 180 pk en een iets minder indrukwekkende 224 Nm, het is dan ook nog een atmosferische (zonder turbo dus) krachtbron. Maar hij is alert en laat een pittige rijstijl toe. Je hoort de motor wel werken, maar echt storend wordt dat nooit. Hetzelfde geldt trouwens voor de nogal stugge afstelling van de ophanging. Sportief, zo kan je het ook omschrijven. En dat past zo’n 3 wel, de hatchback misschien nog wat meer dan de Sedan.

Conclusie?

De SkyActiv-X zorgt nog niet echt voor de revolutie die Mazda er zelf van wou maken. Maar het is in deze tijden van plug-inhybrides en vollledig elektrisch aangedreven auto’s (zoals de MX-30) wel lovenswaardig dat autobouwers ook nog in klassieke verbrandingsmotoren blijven investeren.

En het knappe idee levert, vooral in vergelijking met de vandaag sowieso al verfoeide diesel, wel wat resultaat op. Wie zijn wij om dan dwars te gaan liggen? Dat deden we dus wel door voor een zeldzame keer voor de Sedan-versie van de Mazda 3 te kiezen. Een mooie berline, maar de vijfdeurs blijft vooral door zijn grote achterklep inderdaad wel wat functioneler.

Verwante testen

In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda3

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12