Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Mercedes GLC 300 d (2019)

Een kleine opknapbeurt en een nieuwe diesel voor de GLC, Mercedes’ populairste SUV. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De GLC, vroeger beter bekend als GLK, ligt lekker in de markt, maar begon stilaan achterop te hinken naast zijn jeugdigere broers.

Eerst en vooral omdat hij het nog met Mercedes’ oude 2,1 liter-diesel moest rooien, die wordt bij deze vervangen door de hypermoderne 2 liter, al enkele jaren bekend in bijvoorbeeld de C- en E-Klasse. Hier treedt die aan met een dubbele SCR-filter (NOx), die van doen is om een duimpje omhoog te krijgen bij de eerstkomende RDE2-emissiekeuring. Anders dan in de C-Klasse, die op hetzelfde platform staat als de GLC, is hier in de motorbaai ook ruimte voor de zes-in-lijn-diesel, ook die komt er dus binnenkort aan.

Verder krijgt ook deze Benz het nieuwe MBUX-multimediasysteem, dat Comand vervangt. Met aanraakscherm en touchpad, à la Lexus. Van dat laatste zijn we nog niet overtuigd, met die kloeke draaiknop uit de vorige generatie was helemaal niks mis. Wel mooi is de pijlweergave van de navigatie, die geprojecteerd wordt op een camerabeeld van de weg voor je. De tellers zijn volledig digitaal, zoals dat gaat tegenwoordig, terwijl het stuur nu werkt volgens de jongste bedieningslogica van Mercedes.

Tenslotte de klassieke facelift-operaties: nieuwe bumpers en led-lichtblokken, verse kleuren, stoffen en velgen, dat soort dingen.

Hoe rijdt het?

Die biturbodiesel is een snoepje, dat wisten we al. Zo zacht als een gummibeer, potig (245 pk en 500 Nm) en efficiënt. Met de standaard negentrapsautomaat banjert hij in 6,5 seconden naar 100 km/u. Hij is ook te krijgen als 200 d of 220 d, met respectievelijk 163 of 194 pk, terwijl een zescilinderdiesel er dus nog aan komt.

Het maakt dit model extreem divers: er zijn die twee diesels, plus een viercilinderbenzine (200 en 300), V6 (43 AMG) en V8 (63 AMG), daarenboven een stekkerhybride én een waterstofversie. Die laatste is tot nader order echter niet te koop in ons land.

Daarnaast krijgt de GLC ook Mercedes’ recentste rijhulpsystemen, netjes in elkaar geïntegreerd, waardoor je bijvoorbeeld in fileverkeer de auto het vuile werk kan laten opknappen.

Conclusie?

Je zou de GLC een verhoogde C-Klasse kunnen noemen, want dat is-ie in essentie ook, en dat is ook het fijne eraan. Hij draagt alle technologische vondsten van zijn lagere broer, rijdt haast even beweeglijk en is net zo fraai verpakt. De meerprijs tegenover een vergelijkbare C Break is wel 6.000 euro.

Geschreven door op