Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Peugeot 208 1.5 BlueHDi (2020)

Nog niet eens zolang geleden koos zelfs een flink pak van de klanten van een compacte wagen als de Peugeot 208 voor een dieselmotor. Dat is vandaag natuurlijk niet meer het geval, maar moeten we de 1.5 BlueHDi-variant daarom meteen helemaal aan de kant schuiven? AutoWereld doet (toch nog…) de test.

Prijs
NB
  • Score redactie 0.00/20

Overzicht :

Wat is dit?

Het is ook voor PSA ongetwijfeld nog even afwachten of de e-208 echt al zal bijdragen tot de verhoopte grote doorbraak van elektrische auto’s. In België zitten ze qua bestellingen intussen wel al aan een dikke 10%. De technologie is interessant en de wagen dus zeker relevant, maar de (meer)prijs blijft natuurlijk wel stevig. Het gros van de klanten van de tot Auto van het Jaar uitgeroepen stadswagen zal dus nog wel een tijdje voor een klassieke verbrandingsmotor gaan. En dan denken we natuurlijk in de eerste plaats aan de verschillende varianten (75 tot 130 pk) van de knappe 1.2 op benzine. Daarover hebben we in AutoWereld al veel en zelfs zowat alles verteld, de 1.5 BlueHDi waren we daarentegen een beetje uit het oog verloren.

De diesel dus, die is er alleen nog in zijn versie met een dikke 100 pk. Vroeger kon je ook voor BlueHDi’s met een pak minder of een pak meer vermogen gaan, vandaag is er helemaal geen keuze meer. En misschien ook jammer voor wie meent dat zo’n ontbrander voor hem of haar toch nog altijd de beste optie is, je kan hem niet bestellen met de achttrapsautomaat die dus wel voor de benzineversies beschikbaar is. Waardoor de auto ook de fileassistent moet missen, die laat zich niet combineren met de manuele zesbak.

Wat verandert er?

Wel, het is toch vooral even wennen als we nog eens in een compacte auto met dieselmotor stappen. Bij sommige concurrenten staat die trouwens niet eens meer in de catalogus, bij Peugeot dus wel nog. Maar we pikken zo’n variant er lang niet meer niet zo vaak uit voor een testrit als vroeger. En als we het dan toch nog eens doen, is dat meteen een goede gelegenheid om nog eens de min- en pluspunten van zo’n aandrijving op te lijsten. In de eerste categorie zat vroeger altijd de extra portie decibels, maar dat valt bij de 208 heel goed mee. Eens op temperatuur, hoor je de viercilinder niet echt meer.

Geweldige prestaties moet je van de 1.5 BlueHDi niet verwachten, al zorgt het al vanaf 1.750 opm beschikbare en heel keurige maximumkoppel van 250 Nm wel voor vlotte hernemingen en dus dito inhaalmanoeuvres. Als het echt snel moet gaan, schakel je natuurlijk best terug… en drijf je het verbruik op. Wij kwamen aan een zeker niet uitzonderlijk (gunstig) gemiddelde van een kleine 6 liter per 100 kilometer, maar ontdekten evengoed dat je er met een rustigere rijstijl nog makkelijk een dikke liter afkrijgt. Van onze uitgebreide testrit met de 1.2 op benzine van 100 pk herinneren we ons een verbruik dat maar zowat een liter hoger lag. Gezien zijn 1.200 euro hogere aankoopprijs en de ook hogere taksen, moet je dus al flink wat kilometers afleggen voor je je met deze dieselmotor nog profijt kan doen.

Conclusie

Rij je niet echt veel kilometers, twijfel dan niet en ga een voor de voor de benzineversies. Of zelfs de elektrische e-208, als diens toch wel enigszins verschillende gebruiksmogelijkheden zich tenminste goed laten verzoenen met jouw mobiele wensen. We slaan de diesel hier zeker nog niet helemaal in de ban, er valt met deze 1.5 BlueHDi immers nog altijd heel goed te leven. Pardon: te rijden.

Maar zoals gezegd, je moet een echte kilometervreter zijn om daar nog een enigszins rationele keuze van te kunnen maken. En dan verplaats je je doorgaans wel met een nog wat grotere vierwieler, denken we. Ook al is deze compacte Peugeot best wel comfortabel. Zijn hoge(re) inruilwaarde kan je alvast ook niet meer als argument pro-diesel inroepen, hij zal met de jaren eerder alsmaar “lager” gaan scoren op de occasiemarkt.

De rest van het 208-verhaal was al goed bekend, inclusief de originele i-Cockpit. En die zit natuurlijk in alle modellen, ongeacht hun aandrijving.

 

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 208

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12