Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Ontdekken

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Toyota Corolla 2.0 Hybrid GR Sport (2021)

Een hybride hot hatch? AutoWereld doet de test met de Toyota Corolla 2.0 Hybrid GR Sport.

33.640 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Toyota Corolla kennen we nu al even, het is de best verkochte auto wereldwijd en een gevestigde waarde sinds 1966, al werd hij op onze markt even vervangen door de Auris in het begin van deze eeuw. De comeback is alleszins een geslaagde, want nog voor we wisten dat hij weer Corolla ging heten, maakte het nieuwe model al indruk met zijn scherpe en haast sportieve design, een groot verschil met de ietwat brave Auris.

Een sportieve look die Toyota extra in de verf zet met deze GR Sport. Mechanische veranderingen brengt deze versie niet met zich mee, het gaat hier om puur esthetische verschillen. Denk aan een donkere grille, sportievere bumpers en specifieke 18-duims velgen in een tweekleurige afwerking. Binnenin krijg je mooie kuipzetels met zwart-met-rode stiksels die ook te zien zijn op het instrumentenpaneel, het stuurwiel en de versnellingspook.

Je kan beide hybride aandrijflijnen kiezen als GR Sport, maar wij gingen met de krachtigere 2.0 Hybrid op stap. Die levert een piekvermogen van 184 pk en kan in precies 10 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten, terwijl hij een normverbruik van 5,2 l/100 km haalt volgens de WLTP, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 118 gram (NEDC: 3,9 l/100 km en 89 g/km CO2). Het is tot nu toe de snelste Corolla die je kan kopen, al waren er eerder geruchten over een echte GR Corolla met de 261 pk sterke driecilinder van de Toyota GR Yaris.

Wat verandert er?

Al vanaf de eerste meters merk je dat de Toyota Corolla GR Sport ondanks zijn optische spierballen geen échte sportieve ambities heeft. Wat niet wil zeggen dat hij niet beschikt over een fijn chassis, de balans zit goed en ook het evenwicht tussen comfort en wegligging is puik voor elkaar, maar de aandrijflijn fnuikt de fun een beetje. De hybride motoren in combinatie met de typische e-CVT werken eigenlijk het beste onder twee omstandigheden: als je heel rustig rijdt, of als je echt plankgas geeft. Daar tussenin is er vooral veel lawaai en weinig beweging te merken. Ons verbruik strandde trouwens op ongeveer 6 l/100 km, wat niet bijster opvallend is in positieve of negatieve zin.

We deden het dus liever rustig aan, wegens niet veel prikkels om een leuk baantje op te zoeken en het potentieel van de Corolla GR Sport te ontaarden. Dat geeft ons meer tijd om het interieur te bestuderen, dat nog altijd niet zo mooi is als bij de concurrentie, maar met de juiste optiepakketten (er zijn er maar twee) wel over alles beschikt wat je wil in deze GR Sport, terwijl de kuipzetels er goed uitzien en lekker zitten. Alleen jammer dat het stuur niet voldoende instelbaar is voor een goede rijhouding, toch voor grotere mensen.

Conclusie

Dat de GR Sport niet meer is dan een uitrustingsniveau van de Toyota Corolla in plaats van een échte sportversie, hoeft niet te deren. Het transformeert de al knappe Japanner tot een écht gelikte auto, terwijl je onderweg nog steeds een comfortabele en praktische metgezel hebt. Als je kan leven met de ietwat passieve aandrijflijn, dan zijn er goede zaakjes te doen, zeker in deze 'salonperiode'.

 

Verwante testen

In dit artikel : Toyota, Toyota Corolla

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm