Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Volkswagen Arteon eHybrid Shooting Brake (2021)

De gefacelifte Volkswagen Arteon is er nu ook als plug-inhybride Shooting Brake. AutoWereld doet de test met de e-Hybrid R-Line.

54.360 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Eind 2020 passeerde de Volkswagen Arteon langs de plastisch chirurg voor een verkwikkende facelift. Toch waren het niet de esthetische retouches die onze interesse wekten, wel de flinke uitbreiding van het aanbod. Enerzijds is er een nieuwe koetswerkvariant, want je kan de vernieuwde VW Arteon voortaan ook als Shooting Brake krijgen. En anderzijds wordt het gamma uitgebreid met twee interessante motorisaties, met naast de sportieve R ook de vandaag relevantere eHybrid.

De plug-inhybride aandrijflijn is die van de VW Passat GTE en combineert een 1,4 liter-turbobenzine met een elektromotor van 85 kW en een accupakket van 13 kWh. Het gecombineerde vermogen piekt bij 218 pk en het maximumkoppel bedraagt 400 Nm, wat volstaat om de Volkswagen Arteon eHybrid in minder dan 8 seconden van 0 naar 100 km/u te jagen en om de Shooting Brake een topsnelheid van meer dan 220 km/u te bezorgen. Wellicht relevanter: de CO2-uitstoot bedraagt 30 gram per 100 kilometer, het elektrische rijbereik een kleine 60 kilometer en het gemiddeld normverbruik 1,3 liter per 100 kilometer.

Technisch blijft de VW Arteon een wat slankere, iets minder praktische en enigszins premium verpakte Passat. Als Shooting Brake oogt deze Volkswagen nog beter, terwijl er meer ruimte is voor bagage. Met neergeklapte achterbank bedraagt het maximale laadvolume 1.632 liter. Wij konden de VW Arteon eHybrid testrijden als R-Line, het naar de R-versie knipogende uitrustingsniveau dat sportieve koetswerk- en interieurelementen bundelt.

Test 2021 VW Arteon eHybrid Shooting Brake - Review AutoWereld

Wat verandert er?

Het koetswerk en het interieur van de vernieuwde Volkswagen Arteon krijge een opgefriste look. Naast voorspelbare wijzigingen aan de lichtblokken en de bumperschilden komt de vernieuwde VW Arteon desgewenst met een verlichte ledstrip in het radiatorrooster die beide koplampen met elkaar verbindt. Op die manier blendt de hele voorzijde tot een slank, opvallend en ietwat patserig geheel. Binnenin verwelkomt de gefacelifte VW Arteon een gemoderniseerde omgeving, met Digital Cockpit Pro en de MIB3-multimediamodule als standaard.

Aanvankelijk werd de VW Passat GTE neergezet als een milieubewuste sportieveling, maar inmiddels heeft Volkswagen die positionering aangepast. Dat verklaart waarom de PHEV-versie van de Volkswagen Arteon geen GTE-badge draagt, maar eHybrid genoemd wordt. Nu vind je nog wel een GTE-toets op de middenconsole, een rijmodus waarin de elektrokracht aangewend wordt op de prestaties te boosten. Het extra duwtje in de rug is prettig, maar zuigt de batterijen razendsnel leeg.

Zolang het accupakket nog wat stroom overhoudt, toont het plug-inhybride aandrijfgeheel van de Volkswagen Arteon eHybrid zich soepel en comfortabel. Pas wanneer de batterijen leeg zijn, merk je dat de schakelovergangen van de iets oudere DSG-6 wat houterig zijn en dat de 1,4 liter-turbobenzine toch wat inhoud mist. Het extra gewicht van de accu's wordt goed weggestopt, toch in de rijmodus Comfort van de adaptieve demping. In Sport verliest het onderstel aan coherentie en merk je dat de VW Arteon eHybrid Shooting Brake niet over de dynamische mogelijkheden van de niet plug-inhybride motorvarianten beschikt. 

Test 2021 VW Arteon eHybrid Shooting Brake - Review AutoWereld

Conclusie?

De Volkswagen Arteon is en blijft een VW Passat die op emotie speelt, maar als Shooting Brake en eHybrid gooit hij nu ook rationele argumenten in de strijd. Hij ziet er nog steeds gelikt uit, maar beschikt nu wel over de nodige bagageruimte en over een fiscaal interessante motor. Of dat de meerprijs van 3.500 euro tegenover de VW Passat GTE Variant nu wel behapbaar maakt, moet je vooral zelf uitmaken. 

Test 2021 VW Arteon eHybrid Shooting Brake - Review AutoWereld

Verwante testen

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Arteon

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas