Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI (2021)

Volkswagen heeft nu ook de VW Passat Variant een Arteon-behandeling cadeau gedaan. AutoWereld doet de test met de Shooting Brake.

49.740 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De verlengde versie van de VW Arteon. Die laatste is een vierdeurscoupé op basis van de Passat, waardoor je de lijn bijgevolg door kan trekken en de hier geteste Shooting Brake gerust kan catalogeren als een stilistisch knappere Passat Variant. 

Op zich een gewaagd exploot van VW omdat het D-segment toch één van de zwaarste slachtoffers is van de SUV-mania die nu woedt. In die mate zelfs dat ze in Wolfsburg al hebben aangekondigd in 2023 - wanneer de nieuwe Passat zijn opwachting hoort te maken - de grote middenklasser enkel nog als break uit te zullen brengen.

Ook de gewone Volkswagen Arteon zal trouwens ophouden te bestaan, wat toch wel meer dan één vraagteken doet rijzen. Lag deze Shooting Brake nu toch al op het schap - en er een paar verkopen is nu eenmaal beter dan niets - of denkt VW echt een nieuwe messias in handen te hebben die de verdwaalden terug op het juiste pad kan krijgen?

Wat verandert er?

Zonder party pooper te willen zijn: we vermoeden dat het voornamelijk om die eerste reden gaat. Tijdens de testweek heeft de Arteon weinig tot geen toegevoegde waarde getoond. Ja, hij oog een stuk gelikter dan de Variant, dat ziet zelfs een blinde. En om één of andere reden is zijn optiepolitiek ook billijker dan die bij de Passat.

Er is ook een opgewaardeerd interieur. Nu ja, het ziet er, met al die zwarte platics, wat moderner uit. Jammer genoeg maken de schuifregelaars het er daarom niet makkelijker te bedienen op. Maar daar blijft het jammer genoeg bij. Naar praktisch vermogen geeft hij bijvoorbeeld 85 liter toe op de Varaint. Niet dat dat persé dramatisch moet zijn, met 565 liter blijft er meer dan genoeg volume achter de tweede zitrij om er een gemiddelde gezinsuitzet te stouwen. Vouw je de achterbank neer, waardoor de capaciteit stijgt tot 1.632 liter, dan kan dat zelfs in combinatie met een retourtje containerpark. 

Dat laatste geschiedt dan weer wel niet zo makkelijk als in de Passat. Wegens het ontbreken van hendels in de flanken, maar evenzeer door de bijkomende kofferdrempel die niet alleen de toegang tot de cargoruimte verkleint, maar eveneens het laden bemoeilijkt.

Spijkers op laag water die we met plezier hadden laten liggen mocht de Arteon het hebben gecompenseerd met een dynamischere inslag. Mis poes. Ondanks wat zijn flitsendere esthetiek doet vermoeden, komt ook de Shooting Brake het best uit de verf tijdens het kilometervreten. Liefst nog op de snelweg en met de actieve cruise control aan het stuur. 

Een taak die de Arteon wel met verve vervult. Stil en comfortabel zapt hij je zonder morren naar het andere eind van Europa. Exact, net zoals de Passat Variant dat ook doet. Hij kan wel vlot een bocht om, hoor, zeker in combinatie met het elektronische XDS-sper en de adaptieve dempers. Maar het voelt toch altijd wat aan als een verplicht nummertje waarbij de Arteon iets te nadrukkelijk laat verstaan dat hij buiten zijn comfort zone aan het opereren is.

We nemen daarbij ook bewust het woord 'traag' niet in de mond. De 2 liter-turbobenzine toonde zich met 190 pk en 320 Nm meer dan potent genoeg om de 1.720 kilo van onze test-Arteon in een mum voorbij de geldende snelheidsgrenzen te pushen. Alleen krijg je ook hier nooit echt de indruk dat VW daar specifiek op mikte. Achter het stuur laat de Arteon dus altijd een wat lijzige indruk.

Conclusie?

De Shooting Brake is dus een marketingverhaal gebleken. Hij is immers niet sneller noch dynamischer. Hij is al zeker niet praktischer en hoewel zijn bijgespijkerde boordplank wat harder flitst dan die van de Passat, komen de op de Golf geïnspireerde schuifregelaars nog niet met de helft van het gebruiksgemak van de draai- en drukknoppen waar de Variant zich kan van bedienen.

Versta ons niet verkeerd, dat maakt er allesbehalve een slechte VW dan wel Passat van, integendeel. Alleen blijkt de grootste meerwaarde van deze Arteon te zitten in zijn design. Wat het plotsklaps een verhaal maakt van smaken en kleuren. We gaan er dan ook niet over discussiëren. Al staat het evenzeer als een paal boven water dat we er evenmin de opleg voor zouden betalen.

Foto's: Lennen Descamps

 

 

 

Verwante testen

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Arteon

Journalist AutoGids/AutoWereld