Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Ontdekken

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Volkswagen Golf eHybrid (2021)

De Volkswagen Golf is er nu ook als 204 pk sterke eHybrid. AutoWereld doet de test.

42.950 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Volkswagen Golf 8 heeft geen recht meer op een volledig elektrische versie – wie een opvolger zoekt voor zijn e-Golf, kan voortaan bij de ID.3 terecht – maar voor de rest kan de populaire middenklasser uit Wolfsburg nog altijd prat gaan op een bijzonder gevarieerd aanbod voor zijn aandrijving: TSI’s op benzine, TDI-diesels, mildhybride eTSI’s, een TGI op aardgas en niet langer één, maar twee plug-inhybridevarianten. Nu de naam GTE dienstdoet voor de hybride topversie met 245 pk, gaat de ‘basisversie’ als eHybrid door het leven.

Die laatste is even krachtig als de GTE van de vorige generatie waarvan hij ook het recept overneemt: een 1.4 TSI van 150 pk en 250 Nm gecombineerd met in de gerobotiseerde versnellingsbak met zes verhoudingen een synchrone elektromotor met permanente magneet die goed is 110 pk en 330 Nm. De combinatie van beide levert 204 pk en 350 Nm op. Ooit waren dat GTI-cijfers, maar als plug-inhybride sleurt de eHybrid natuurlijk niet alleen het gewicht van zijn elektromotor, maar ook van zijn batterijpakket mee.

Test VW Golf eHybrid - AutoWereld 2021

Wat verandert er?

Het is dat accupakket waarin het grootste verschil met de Golf 7 GTE schuilt: door een verbeterde chemische samenstelling van de cellen bedraagt de capaciteit van de lithium-ions nu 13 kWh in plaats van 8,8 voordien. En dat komt natuurlijk het elektrische rijbereik ten goede. VW geeft daarvoor 71 kilometer op (WLTP), tijdens onze test schommelde het tussen de 50 en de 64 kilometer – nog altijd niet slecht gezien de snelwegkilometers die ons traject behelsde. Het WLTP-normgemiddelde bedraagt 0,9 liter benzine per 100 km, maar aangezien we ook enkele keren met lege batterijen rondreden, kwamen we uit op een testgemiddelde van 3,8 l/100 km, met een ‘normale’ tot vlotte rijstijl.

Want hoewel hij met 7,4 seconden voor het sprintje van 0 tot 100 km/u geen rijdend obstakel vormt, kunnen we de eHybrid bezwaarlijk een sportieveling noemen, al was het maar door het dode gewicht van de batterijen dat hij constant meezeult (zo’n 135 kilo). Nee, de eHybrid moet het eerder hebben van zijn compromis tussen comfort en wegligging – op zijn 16-duimwielen was onze test-Golf trouwens een pak toegeeflijker dan de technisch identieke Audi A3 40 TFSIe op zijn optionele zeventienduimers waarmee we toevallig vlak voordien konden rijden.

Test VW Golf eHybrid - AutoWereld 2021

Conclusie?

Al bij al vergt de VW Golf eHybrid maar weinig compromissen. Zoals gewoonlijk boet je wat in aan koffervolume (108 liter), terwijl ook de benzinetank wat krimpt, maar het plug-inhybride aandrijfgeheel is erg geslaagd voor een normaal dagelijks gebruik. Het verschil in aankoopprijs met een klassieke Golf recupereer je wel enkel in een bedrijfscontext. En natuurlijk is zoals bij elke plug-inhybride zo vaak mogelijk opladen de boodschap.

Verwante testen

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmns