Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Volkswagen Passat 2.0 TDI 240 Alltrack 4Motion (2020)

Je wil een Volkswagen, maar je twijfelt tussen de Tiguan en een Passat? Dan moet je deze Alltrack hebben. AutoWereld doet de test met de 240 pk sterke 2.0 TDI.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Het commerciële succes van de Allroad en de Cross Country inspireerde ook Volkswagen tot het bouwen van terreinbreaks. Je had de Cross-modellen, die een avontuurlijke off-roadlook combineerden met een verhoogd koetswerk. En je hebt de Alltrack-versies, die daar wat terreintalent aan toevoegden. Want ze komen standaard met de 4Motion-vierwielaandrijving en met een specifieke off-roadmodus.

Intussen kopen we liever SUV-modellen, waardoor de terreinbreak aan momentum verloren heeft. Van een RX-versie van de Peugeot is sinds de nieuwe 508 bijvoorbeeld geen sprake meer, terwijl de Opel Insignia Cross Tourer of de Skoda Superb Scout het qua populariteit moeten afleggen tegen de Grandland X en de Kodiaq. Hetzelfde verhaal met de Alltrack-versie van de onlangs gefacelifte VW Passat Variant, waarvan Wolfsburg slechts een fractie verkoopt in vergelijking met de Tiguan of de Tiguan Allspace.

En dat is jammer, want de B8-generatie van de VW Passat is en blijft een dijk van een auto. Zeker als Variant, want de zowel ruime als stijlvolle breakversie zet de de talenten van deze Volkswagen extra in de verf. In onze contreien mag de meerwaarde van de Alltrack mag dan beperkt blijven, hij ontpopt zich wel tot een echte terreinbreak. Dan kan deze alleskunner dus nog wat meer.

Test: VW Passat Alltrack - AutoWereld 2020

Wat verandert er?

De VW Passat onderging een milde facelift in 2019, maar de stilistische veranderingen blijven beperkt tot wat ditjes en datjes. Let vooral op de slimme IQ Light-technologie die Volkswagen kopieerde van de VW Touareg. De Alltrack herken je aan de uit kunststof opgetrokken beschermranden rond de wielkasten en op de bumpers, die het gezelschap krijgen van sier- en beschermstrips in alulook. Het interieur verwelkomt een nieuw stuur met een extra functietoets voor de Travel Assist, waarmee je alle rijhulpsystemen op scherp zet.

De facelift van de VW Passat komt ook met een nieuwe generatie van zijn zogeheten Modular Infotainment Matrix, de MIB3-multimedimodule die je intussen ook terugvindt in de nieuwe Volkswagen Golf. Het infotainment bulkt van de ideeën, de toepassingen en de mogelijkheden, maar blijkt minder gebruiksvriendelijk dan de heldere lay-out aanvankelijk doet vermoeden.

Onze testwagen kwam met de 240 pk en 500 Nm sterke 2.0 TDI, die Volkswagen standaard aan de gerobotiseerde DSG-zevenversnellingsbak met dubbele koppeling hangt. Dat volstaat op deze Passat Alltrack in minder dan 7 seconden van 0 naar 100 km/u te jagen en om de terreinbreak een topsnelheid van meer dan 240 km/u te bezorgen. En dat voor een normverbruik van 5,9 liter per 100 kilometer. Tijdens onze testweek noteerden we een gemiddelde dieseldorst van 6,8 liter.

Test: VW Passat Alltrack - AutoWereld 2020

Conclusie?

Je wordt warm noch koud van een Passat, want deze Volkswagen blinkt uit door nergens echt in uit te blinken. Dat kan je interpreteren als saai, maar wij omschrijven het liever als veelzijdig. Wij zouden altijd voor een Variant gaan, omdat die er beter uitziet en nog handiger is dan de berline. Over de meerwaarde van de Alltrack kan je discuteren, zeker met die krachtige TDI onder de motorkap. Maar als totaalpakket biedt deze avonturenversie alles wat je van een hedendaagse familiewagen mag verwachten.

Verwante testen

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Passat

Geschreven door op