Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Volkswagen Passat Variant GTE (2020)

De batterijen van de Passat GTE kregen bij de facelift meer opslagcapaciteit wat de Volkswagen dus een stuk langer CO2-vrij zou moeten houden. Of dat in praktijk ook zo is? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De plug-inhybride van de Passat die, net als de rest van het gamma, getrakteerd werd op een aantal esthetische en technologische updates. Wie zou willen weten wat dat dan precies inhoud, verwijzen we graag door naar de test met de 2.0 TDI 4MOTION.

Wat is er veranderd?

Naast dus zijn looks en die bijkomende gadgets, is dat bij de GTE vooral extra batterijcapaciteit. De lithium ions gingen van 9,9 naar 13 kWh, een bijkomende boost die het elektrische rijbereik evenzeer opkrikte. Van 50 gaat het nu naar 70 kilometer. Althans, volgens de gedateerde NEDC-meetmethode. De meer realistische WLTP-cyclus houdt het op 54 kilometer (56 kilometer voor de sedan), een afstand die je in de perfecte omstandigheden en met de nodige omzichtigheid ook daadwerkelijk kan halen.

Dat betekent echter dat je ver weg moet blijven van die aanlokkelijke GTE-knop op de middenconsole. Best jammer, want met die sportmodus in voegen valt er met de grote loebas best wel wat lol te trappen. Met ook de elektrische motor voor de kar gespannen, topt de Passat immers af op 218 pk en 400 Nm, vermogen dat ruimschoots volstaat om de Variant vlot mee te schuiven met het verkeer. Desgewenst tot de begrenzer het bij 222 km/u welletjes vindt.

Tussen die volelektrische E-Modus en de plezante GTE-setting huist – in tegenstelling tot de pre-facelift- nu enkel nog de Hybrid-functie. Programmatuur die zo efficiënt mogelijk probeert te schakelen tussen de 1.4 TSI van 156 pk en de elektromolen van 115 pk.

Overigens kan je in die stand je batterijen ook al rijdend bijladen. Hoeveel jus je daarbij tankt kan je trouwens zelf instellen over tien standen. Een functie die je bedient via het infotainmentsysteem.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Volkswagen heeft niet alleen het elektrische rijbereik van zijn GTE vergroot, het heeft ook de bediening ervan vereenvoudigd. Het maakt dat de plug-in-Passat nu echt met drie volwaardige gezichten geleverd wordt: the Good, the Bad and the Hybrid.

Geschreven door op