Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Volkswagen T-Roc Cabriolet 1.5 TSI (2020)

Volkswagen blijft de cabrio trouw, maar het is wel een SUV. AutoWereld doet de test met de open VW T-Roc 1.5 TSI.

38.780 €
  • Score redactie 0.00/20

Overzicht :

Wat is dit?

Een SUV die ook een cabrio is. Je kan moeilijk over een nieuw concept spreken, want ook Nissan en Range Rover waagden zich aan dit wagentype met respectievelijk de Murano CrossCabrio en de Evoque Convertible. Maar dat een behouden constructeur zoals Volkswagen een gedurfde auto zoals de T-Roc Cabrio aan het gamma toevoegt... Nu schuilt er wel een logica achter dit model, want na het verdwijnen van de open Golf en de dakloze Beetle zat Wolfsburg zonder cabriolet. En in tijden waar wagens zoals de T-Roc bijna de helft van de wagenverkoop vertegenwoordigen, gebruik je liever een SUV als basis.

Het is niet in een, twee, drie gepiept. Het ombouwen van een bestaand model naar een cabriolet houdt meer in dan het verwijderen van de vaste dakconstructie. Zeker als dat donormodel vijf deuren telt, zoals dat het geval is bij de T-Roc. Op de voorzijde na zijn zowat alle koetswerkpanelen specifiek ontwikkeld voor de Cabrio, van de grotere zijportieren tot de kleinere kofferklep. Volkswagen zag zich ook genoodzaakt om de wielbasis met 3,7 centimeter te vergroten, terwijl de verstevigingswerken aan de onderhuidse structuur ervoor zorgen dat de T-Roc 194 kilogram zwaarder is dan de vergelijkbare SUV.

Het canvasdak opent zich automatisch en desgewenst al rijdende, een stripteasenummer dat nauwelijks 10 seconden in beslag neemt. Zoals dat zo vaak is bij dit wagentype, compromiteert de dakconstructie het zich rond het koetswerk. We zouden dan ook 860 euro opleggen voor het Comfort Pack met parkeerhulp. De VW T-Roc Cabrio behoudt zijn achterbank, maar die wordt smaller en biedt louter plaats voor twee. Je kan de leuning wel neerplooien, zodat je langere spullen kan vervoeren. En dat is geen overbodige luxe, want het laadvolume krimpt naar 284 liter. De T-Roc komt in twee uitrustingsniveaus: de Style en de R-line, zoals dat het geval was bij onze Pure White gespoten testwagen.

Test: VW T-Roc Cabrio - AutoWereld 2020

Wat verandert er?

In tegenstelling tot de SUV-versie wordt de T-Roc Cabrio niet aangeboden met dieselmotoren. Volkswagen beperkt het motoraanbod tot twee turbobenzines: de 1.0 TSI en de 1.5 TSI, respectievelijk 115 en 150 pk sterk. De krachtigste variant komt desgewenst met DSG-transmissie, een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling waarvoor je 1.680 euro bijbetaalt. Maar die is zijn prijs waard, want door het toegenomen gewicht moet zelfs de soepele 1,5 liter-krachtbron flink uit zijn pijp komen om deze T-Roc tot tussensprintjes te bewegen. En dat betekent: veel op- en weer terugschakelen.

Traag is de VW T-Roc Cabrio nochtans niet. De 1.5 TSI sprint in 9,6 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 205 km/u, toch als je het dak gesloten laat. Dankzij de actieve cilinderdesactivatie valt ook de benzinedorst best mee. Na een weekje testrijden, waarvan driekwart van de tijd met het dak open, noteerden we een gemiddeld testverbruik van ongeveer 7 liter per 100 kilometer.

De ophanging is stevig en je voelt de extra kilo's, toch blijft de balans tussen comfort en dynamiek overeind. Op slechte wegen durft het koetswerk wel wat schudden en ook bij het betere bochtenwerk treedt er flex op. Maar neem wat gas terug, gooi het dak open en de VW T-Roc Cabrio toont zich een verrassend amusante reisgenoot. De schuine voorruit en de hoge gordellijn zorgen ervoor dat je weinig last hebt van de rijwind. Zelfs aan 120 km/u kan je nog met je passagier praten zonder je stem te verheffen en naar de radio luisteren zonder aan de volumeknop te draaien. Zelfs zonder het windscherm dat de turbulenties uit de cockpit weert.

Test: VW T-Roc Cabrio - AutoWereld 2020

Conclusie?

De T-Roc Cabrio is zo'n soort wagen die je eigenlijk belachelijk hoort te vinden. Je moet wennen aan het lijnenspel en allerlei praktische toegevingen doen, van het hogere gewicht en de kleinere koffer tot de verminderde koetswerkstijfheid en het matige zicht rondom. Toch wist deze Volkswagen ons moeiteloos te charmeren; als de zon schijnt, is het feest.

Verwante testen

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen T-roc

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas