Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Volkswagen Touareg R (2021)

Volkswagen heeft zijn vlaggenschip ook van een R voorzien. Maar of die kuur van de Touareg dan een betere SUV maakt? AutoWereld doet de test.

99.350 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Zoals bij de andere VW-modellen is de R het nec plus ultra. Toch qua vermogen. In die zin vertolkt deze Touareg R ineens een dubbele rol, want met zijn 462 pk en 700 Nm is hij niet alleen koning van de line-up, maar ineens van de volledige VW-familie.

Een koppositie die enige (ecologische) verantwoordelijkheid dicteert, wat allicht verklaart waarom deze Touareg zijn potentieel deels uit een elektrische bijstand puurt. De 3 liter-V6 van 340 pk en 450 Nm krijgt dus de nodige hulp van een 136 pk en 400 Nm sterke permanente synchroonmotor die zijn vermogen tapt uit 17,9 kWh aan brutobatterijvermogen (netto is dat 14,3 kWh).

De connaisseurs hebben uiteraard allang opgemerkt dat dit krak dezelfde configuratie is als die van de iets modalere Touareg eHybrid. Het verschil tussen beide plug-inhybrides is dan ook louter softwarematig geïnduceerd. Of anders gesteld: mits wat IT-wizz kan je van een eHybrid dus ook een R maken.

Wat verandert er?

Eigenlijk voornamelijk het logo, want de hybridesetup die de Touareg gebruikt kennen we uiteraard al van de Q7 en Q8 (terwijl de R ook als Porsche Cayenne E-Hybrid een equivalent kent). Audi's die ook in exact dezelfde plug-insmaken te verkrijgen vallen (zij het hier 55 en 60 TFSI e geheten), terwijl de SUV's evenzeer op het MLB-platform van de groep bouwen.

Op wat details na, kan je bij VW zelfs hetzelfde comfort shoppen. Wat ook wel mag voor een vanafprijs van 97.640 euro! Een stevige som waar dan wel meteen een bijzonder rijkelijke basisuitrusting aan wordt gekoppeld, copieuzer nog dan de toch ook al bijzonder goed in de gadgets zittende Touaregs-met-verbrandingsmotor.

Zo dien je bijvoorbeeld niet op te leggen voor de luchtveren of de trekhaak. Hoewel dat laatste ook bij alle andere Touaregs af fabriek meegeleverd wordt - het clienteel is nogal gesteld op het sleepvermogen van 3,5 ton - wil Volkswagen het in deze toch nog eens extra onderlijnd zien. Klaarblijkelijk was het bij de hybridisering van de Touareg niet zo evident vast te houden aan dat tonnage. 

Ook aan de offroadcapaciteiten werd trouwens niet getornd. Bij de R (en eHybrid) wordt het vermogen dus nog altijd verdeeld over de voor- en achteras door een centraal Torsen-differentieel. In de rijmodi zit eveneens een specifiek terreinprogramma vervat en de luchtvering krik je desgewenst hoger om de bodem meer vrijheid te geven.

Toch zien we je met de R nog niet onmiddellijk het dichtstbijzijnde bos inhossen. De standaard 20-duimers - in ons geval maten de velgen al 21-duim en wie dat wil kan zelfs opteren voor 22 inchers - en hun sportrubbers zijn immers beperkende factoren.

(lees verder onder foto)

Dat laat vooral de urban jungle om te exploreren, al voelt de VW zich daar eigenlijk evenmin echt thuis. De Touareg is nog altijd een mastodont die zich niet zo makkelijk laat laveren binnen de stadswallen. Vierwielsturing had hier een welkome aanvulling geweest, maar die wordt niet aangeboden.

Enigszins jammer, want met een WLTP-bereik van 47 kilometer mikt deze Touareg toch eerder op kortere ritten op en rond de kerktoren. Bijladen tijdens het rijden, met de verbrandingsmotor als generator, gaat trouwens niet. Je kan wel het batterijvermogen reserveren (waarbij je manueel aangeeft hoeveel elektrisch vermogen er over moet blijven) of je kan van de eMode waarin de R altijd start doorschakelen naar de Hybrid-sturing.

Zeker als je ook de navigatie hebt lopen, zal die programmatuur zoeken naar de meest efficiënte manier om de elektrische reserves aan te spreken. Waarbij de batterijen automatisch gespaard zullen worden als er op het eind van de rit een stadsomwalling dient gepasseerd.

Een rekening die best zoveel mogelijk wordt gemaakt, toch al je, zoals wij, dient op te laden aan een gewoon stopcontact. Dan ben je immers 8 uur zoet vooraleer de lege batterijen terug de volle 100 procent van hun vermogen kunnen leveren. Gelukkig brengt een wallbox (die de laadcapaciteit tot 7,2 kW optrekt) daar wel enig soelaas.

Conclusie?

We hebben danig genoten van onze testweek, al ligt dat dan vooral aan de inherente kwaliteiten van de Touareg - wat een fantastische machine is die Volkswagen toch! - eerder dan aan zijn hybride aanvulling. Het elektrische bereik is namelijk te beperkt (of de Touareg springt te kwistig om met zijn stroom, schrappen wat niet past), wat maakt dat de ecologische winst van deze SUV eerder summier is. Al kan je die conclusie - op de Mercedes GLE na - even goed doortrekken naar alle andere plug-ins van dit genre.

En dan is er nog dat R-suffix, een vlag die in deze de lading ook niet volledig weet gedekt. Laat het wel wezen, deze Touareg is bloedsnel. Maar sportief? Nee, dat is deze SUV geenszins. Dat had hij voor alle duidelijkheid ook nooit echt kunnen worden, VW heeft met die bijkomende elektrische installatie zijn bakbeest alleen maar logger gemaakt. Al bestaat er ondertussen afdoende elektronische ondersteuning die dat maximaal weet te camoufleren. Rijhulpjes waarvan we dus verwachten dat een R ze aan boord heist.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Touareg

Journalist AutoGids/AutoWereld