Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Volvo XC60 B5 AWD (2020)

Ook Volvo bereidt zich voor op een toekomst met quasi alleen nog elektrische auto’s. De mildhybride XC60 B5 levert vooralsnog maar een kleine bijdrage aan het grote plan. AutoWereld doet de test.

60.600 €
  • Score redactie 0.00/20

Overzicht :

Wat is dit?

De Volvo XC60 moeten we allicht niet meer voorstellen. De middelgrote SUV geldt niet alleen als een van succesvolste modellen uit het gamma van de Zweedse constructeur, het is ook een van de mooiste van het hele marktaanbod en daarmee ook een doorn in het oog van (vooral) de Duitse concurrentie. Eind vorig jaar werd het XC60-aanbod nog eens herschikt en werden mildhybride B-varianten toegevoegd.

Die nieuwe letters maken het niet eenvoudig. De B - van Brake Energy Regeneration - staat dus voor de mildhybride uitvoeringen, ongeacht of dat 48-voltsysteem nu een verbrandingsmotor op benzine of diesel ondersteunt. De T staat ook voor de benzinemotoren zonder hybride hulp, want de plug-inhybride Twin Engine-modellen werden herdoopt in Recharge - maar is dat dan met of zonder T? De D tenslotte is er voor de nog overblijvende diesels zonder ondersteuning van een elektrisch motortje. Denken we...

Ingewikkeld? Ondertussen wel ja, ook al omdat de typeaanduidingen op de auto’s zelf nog verschillen van wat er op hun nieuwe paspoorten staat. Wat gelukkig niet het geval is voor onze testwagen, dat is dus (voluit) een B5 AWD R Design. Waarbij het laatste stukje van de naam voor een wat sportievere aankleding staat.

Wat verandert er?

De Volvo XC60 B5 heeft een aan een achttrapsautomaat gekoppelde 2 liter-turbobenzinemotor, die levert een flinke 250 pk. Die B5 staat dus voor een 48-voltsysteem met elektromotor of Integrated Starter Generator in mooi Engels, met een compacte en in de koffer geplaatste lithium-ionbatterij van 0,4 kWh.

Zuiver elektrisch kan je er niet mee rijden, maar de tijdens het remmen opgeslagen energie wordt bij het steviger accelereren wel “teruggegeven” aan de elektromotor. Die levert dan eventjes 14 pk en 40 Nm extra kracht. Het zorgt voor nog wat betere prestaties en zou in combinatie met de cilinderuitschakeling van de verbrandingsmotor ook een daling van het verbruik tot 0,7 liter per 100 kilometer mogelijk maken. Volvo vermeldt een gemiddelde van 6,5 liter (voor de voorwielaangedreven variant), in de praktijk moet je daar zeker voor de AWD-versie toch nog minstens zo’n anderhalve liter bijtellen. Een zuinigheidskampioen is deze XC60 dus zeker niet, met de diesel ben je ter zake toch nog altijd beter af.

De grote troef van het 48-voltsysteem lijkt ons vooral dat extra acceleratievermogen. Voor een auto van dit formaat en zonder echt sportieve ambities is dat best wel knap. De XC60 B5 beschikt over een aangename aandrijflijn. Stil, soepel en desgewenst ook wel pittig, als je er toch even een spurtje wil mee doen. Waarbij je het mildhybride systeem nooit in werking voelt treden, het speelt gewoon zijn rol als stille partner. De motor heeft wellicht ook nog meer potentieel dan de automaat “toelaat”, een bewuste keuze van Volvo dat inmiddels geen auto’s meer wil bouwen die sneller dan 180 km/u gaan.

Die zelf uitgevonden omschrijving van "stille partner" geldt voor zowat het hele XC60-verhaal. Je kan wel smelten voor zijn lijn, maar voor de rest is dit niet het soort auto dat grote emoties losmaakt. Op wat ergernis over het echt nog altijd te complexe scherm en dus dito bediening van het infotainment na dan. Te veel menu’s en submenu’s, te veel manoeuvres om te vinden wat je zoekt (en soms amper vindt) en dus vooral te veel afleiding als je aan het rijden bent. Mooi is het gelukkig allemaal wel, het interieur oogt heel rustgevend en is ook bijzonder netjes afgewerkt.

Conclusie?

Geen grote verrassingen in deze XC60. Hij ziet er zowel vanbuiten (zeker als R-Design) als vanbinnen nog altijd bijzonder goed uit en laat zijn rijgedrag het beste samenvatten als voorspelbaar en probleemloos. Het wordt nooit echt opwindend, maar dat verwacht je natuurlijk ook niet van dit soort Volvo.

 

In dit artikel : Volvo, Volvo XC60

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12