Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / BMW X2 M35i (2019)

Een heel compacte SUV met een heel krachtige motor onder de kap, catalogeer je dat als “geweldig” of eerder “goed gek”? AutoWereld doet de test.

59.250 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De viercilinder met turbo in de sportief gelijnde X2 is nog geen 2 liter groot, maar levert wel 306 pk en 450 Nm. Aan BMW-fans hoeven we hem natuurlijk niet meer voor te stellen, varianten van die benzinemotor zorgen ook in andere modellen van het merk al voor behoorlijk wat rijplezier. BMW gebruikt hem nu dus ook om van zijn op één auto (de X1) na laagste X in de hiërarchie een nog wat hippere cross-over te maken. Of als je wil een SUV met GTI-allures.

Een echte M is deze vierwielaangedreven M35i natuurlijk niet, wel een M Performance. Hij komt met een Steptronic-achttrapsautomaat, een M Sport-ophanging met aangepaste dempers en veren en optioneel ook een adaptieve ophanging. Standaard is dan weer het M Sport-differentieel tussen de voorwielen, een primeur voor het merk.

Uiterlijk onderscheidt de M35i zich van zijn bravere broertjes met in Cerium Grey uitgevoerde koetswerkdetails, zoals voor het niervormige radiatorrooster, de koelsleuven in de voorbumper en de kappen van de buitenspiegels. Achteraan op het dak staat een M-spoiler, onder de bumper steken twee “enkele” einddempers. Het M Sport-remsysteem heeft felgekleurde remklauwen, die zijn dan ook goed zichtbaar doorheen de 19-duimsvelgen. Exemplaren met 20 duim en allicht nog wat minder comfort (zie verder) kunnen ook.

Hoe rijdt hij?

Redelijk “hard”, om te beginnen. Blijf dus weg van de Sport-stand, in Comfort is het op doorsnee Belgische wegen nog net te doen. Je krijgt er wel iets voor terug, want de M35i beschikt over een bijzonder capabel onderstel en een dan ook hoogstaande rijdynamiek. Nu ja, we zouden natuurlijk wel heel verbaasd zijn geweest als dat niet zo was.

De prestaties zijn natuurlijk ook behoorlijk indrukwekkend, zo spurt de gespierde X2 in slechts 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Maar het mist allemaal wat begeestering. Duw op het gaspedaal, geef de richting aan waarin je wil gaan en de rest gaat bijna als vanzelf. Met een hoop elektronica om je voor stommiteiten en aanverwante kosten te behouden.

Het AutoWereld-oordeel?

De compacte (maar wel verrassend ruime) X2 is geen echte SUV en ook geen echte GTI. Van de eerste heeft hij hoogstens wat visuele eigenschappen, van de tweede wel het vermogen en de prestaties. Net als de efficiënte wegligging. En toch, het blijft wel degelijk een compromis. En hoe noodzakelijk dat – in de politiek en aanverwante bezigheden – soms ook mag zijn, het schenkt maar zelden helemaal voldoening. “Zonder compromissen”, dat is pas een slogan die klinkt!

Alleen krijg je dan, ook of zelfs vooral wat auto’s betreft, maar zelden iets in handen dat 24/7 kan dienen. Met deze zotte X2 lukt dat natuurlijk wel. Maar voor het echt plezante scheurwerk is er ander gerief. Echte hot hatches dus, die met vijfdeurskoetswerk en redelijk ruime koffers trouwens ook al compromissen zijn. En die een pak minder kosten dat dit luxebeest uit München, want 59.250 euro is echt wel behoorlijk van de pot gerukt. En dan moet je ook nog aan de opties beginnen…

 

In dit artikel : BMW, BMW X2

Geschreven door op