Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Mazda MX-5 30th Anniversary Edition (2019)

’s Werelds populairste roadster is 30 jaar jong, Mazda viert de verjaardag van zijn nog altijd even leuke MX-5 met een 30th Anniversary Edition. AutoWereld vierde mee. Achter het stuur, natuurlijk.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Moet de MX-5, in de lente van 1989 als Miata onthuld op het autosalon van Chicago, eigenlijk nog worden voorgesteld? Het autootje gold bij dat eerste optreden als een soort eerbetoon aan de lichte (vooral Britse en Italiaanse) Europese sportwagens en in het bijzonder roadsters van nog wat langer geleden. Met niet te veel kilo’s dus, maar als strikte tweezitter ook compact en dankzij niet echt veel snufjes en aanverwante luxe ook nog best betaalbaar. En vooral ook met een leuk (atmosferisch!) motortje voorin en een aandrijving via de achterwielen.

De formule sloeg aan, veel beter nog dan ze zelfs bij Mazda hadden durven dromen. In 2016 werd al de kaap van het miljoen exemplaren gehaald, de teller tikt ondertussen natuurlijk nog altijd verder. De huidige generatie is al de vierde en bij op zijn minst elke tiende verjaardag werd een feestmodel gemaakt. Telkens met wat een aparte look, enkele exclusieve onderdelen en ook een specifieke afstelling. Maar bovenal ook met opvallende koetswerkkleuren. Voor de tiende verjaardag was er Innocent Blue Mica, voor de twintigste Aurora Blue Mica, True Red en Chrystal White Pearl Mica en – tussendoor – voor de vijfentwintigste prachtig Soul Red Premium Metallic. En nu is er dus weer zo’n verjaardagsautootje.

Wat verandert er?

Om te beginnen dus die kleur, Racing Orange genoemd en opvallend glanzend. We vreesden aanvankelijk wel even te worden nagestaard – of uitgelachen… – met onze sinaasappel op wielen, maar bleken net op veel bijval en dus ook heel sympathieke reacties te kunnen rekenen. In het bijzonder van de eigenaars van ‘gewone’ Mazda-roadstertjes die je toch nog zowat alle dagen kruist als je buiten komt.

De felle kleur, die trouwens mooi contrasteert met pianozwarte onderdelen als de A-stijlen en de kappen van de buitenspiegels, is enigszins geïnspireerd door het… geel van de MX-5 Club Racer. Die werd op dat Amerikaanse autosalon van 1989 naast de rode, witte en blauwe productiemodellen als showcar voorgesteld. Het geel evolueerde voor de jongste verjaardagseditie dus naar oranje, volgens zij die het bedachten omdat die kleur – hou je vast – onmiddellijk aan een zonsopgang doet denken. Het is maar dat je het weet.

Wat is er verder nog speciaal aan deze 30th Anniversary Edition? Er zijn de gesmede en 17 duim grote lichtmetalen velgen van RAYS Co., in – echt waar – pistoolgrijze lak en met een design dat is gebaseerd op de wielen van de Global MX-5 Cup. Echt schitterende exemplaren. Erachter schuilen oranje remzadels (Brembo voor- en Nissin achteraan), de auto komt ook met iets stijvere veren en aparte Bilstein-schokdempers en Recaro-zetels met oranje stiknaden. Die koetswerkkleur keert op nog diverse andere plaatsen (deuren, instrumentenbord, versnellingspook…) in het interieur terug, discreet kun je deze editie dus zeker niet noemen. Maar op je eigen verjaardagsfeest mag je natuurlijk nooit een muurbloempje zijn.

Klinkt allemaal leuk, maar gaat de auto er nog wat prettiger door rijden? Wel, in elk geval niet minder prettig. De aangepaste schokdempers zorgen, in combinatie met de brug tussen de motorsteunen (voor extra stijfheid) én het sperdifferentieel voor een nog wat geraffineerder rijgedrag. Met nog iets minder rolneiging bij het snellere bochtenwerk ook. De auto is evengoed iets minder comfortabel, oneffenden in het wegdek worden nog wat uitdrukkelijker ‘gemeld’ aan de inzittenden. Zonder dat het echter ooit dramatisch wordt. En de fans weten het, ‘hun’ Mazda MX-5 is door zijn concept natuurlijk nog nooit het meest comfortabele autootje op de markt geweest. Dat is zijn roeping ook niet. Wel nog leuk: de Brembo’s vooraan maken dat je op het circuit nog net iets later in de remmen kan gaan, wat het sportieve gevoel nog wat groter maakt.

We waren het belangrijkste nog bijna vergeten vermelden, de 30th Anniversary Edition is er enkel met de naar hoge(re) toerentallen verlangende 2 liter van Skyactiv-G van 184 pk. Met een manuele zesbak met een nog altijd soepele en dus aangename bediening. Goed voor een top van 219 km/u, maar vooral ook een sprintje naar 100 km/u in 6,5 seconden.

Conclusie?

Niet iedereen zal even wild worden van de heel opvallende koetswerkkleur. Als je echt geen nood voelt om altijd en overal met je auto te scoren, kies je dus beter voor een ‘gewone’ MX-5. Al is (en wordt) de Mazda natuurlijk nooit een auto voor verlegen mensen. Wel eentje voor levensgenieters, zonder of met al grote kinderen. Of met thuis nog een tweede wagen, natuurlijk.

Mazda bouwt 3.000 exemplaren van de feestauto, allemaal in het oranje. Er komen er 124 van naar België, met een prijskaartje van 31.990 euro. Op sommige markten wordt er ook een variant met het ‘harde’ RF-dak aangeboden, maar die is voor ons land niet voorzien. Om het nog eens snel samen te vatten. Zo’n 95% van al het plezier dat de MX-5 te bieden heeft, krijg je ook in een ‘gewoon’ exemplaar. Maar die 30th Anniversary Edition voegt er dus nog wat peper en zout (of is het vitamine C?) aan toe.

 

Verwante testen

In dit artikel : Mazda, Mazda MX-5

Geschreven door op