Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Mercedes G 350 d (2019)

Een instapmodel dat meer dan 100.000 euro moet kosten? We probeerden de Mercedes G 350 d en voelden ons niet eens bekocht.

101.882 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Vergis je niet. De G-Klasse van Mercedes gaat al een halve eeuwigheid mee, dat klopt. En de in 2018 gelanceerde editie lijkt nog altijd sterk op het origineel, een heel bewuste keuze van de Duitse constructeur. Die zette zelfs weer van die grote knipperlichten op de voorste wielkasten en voorzag de deuren van de G andermaal van (aan de buitenkant) goed zichtbare scharnieren.

Je moet die trouwens ook nog steeds met de nodige kracht dichtgooien, waarbij ze nog altijd hetzelfde geluid maken als vroeger. Best wel grappig, eigenlijk. Maar het gaat dus wel degelijk om een grondig vernieuwde en zelfs zowat helemaal nieuwe auto. Waar we natuurlijk ook al eerder grote verhalen en testverslagen over brachten.

We kenden de grote, heel stoere én bijzonder terreinvaardige auto al als G 500 en als AMG G 63. Beiden met een V8 op benzine, in het tweede geval maar liefst 585 pk sterk. Leuk, maar eigenlijk niet meer van (of beter: voor) deze tijd. Tenzij je in Dubai, Shanghai of Beverly Hills woont, want daar kan nog bijna alles. In Europa ligt dat al wat gevoeliger.

Vandaar dus deze G 350 d, zeg maar het instapmodel van het gamma. Hij was al een tijdje aangekondigd, maar het duurde toch nog even voor hij ook echt beschikbaar was. Hij is er nu wel en AutoWereld vulde er natuurlijk graag een gaatje in zijn testagenda mee.

Wat verandert er?

De G 500 komt met een gecombineerd brandstofverbruik van 11,5 liter per 100 kilometer, in de “gekke” AMG-variant wordt dat zelfs 13,1 liter. Logisch, gezien het hoge gewicht, de stroomlijn van een kleerkast en het enorme vermogen van de gigantische motor. De G 350 d is ter zake ook niet slecht bedeeld, in de auto steekt een net geen 3 liter grote zes-in-lijn met een vermogen van 286 pk en een tussen 1.200 en 3.200 opm beschikbaar maximumkoppel van 600 Nm.

Het is de hoogtechnologische én voortreffelijke motor die ook in (onder meer) de E- en S-Klasse zit, hij wordt gekoppeld aan een al even efficiënte negentrapsautomaat. Maar vooral, het normverbruik van deze G bedraagt “slechts” 9,6 liter per 100 kilometer. Veel voor een diesel, maar weinig voor zo’n joekel van een terreinwagen. En je weet het, in verhalen over dit soort auto’s is alles – en dus ook de termen “weinig” en “zuinig” – altijd een beetje relatief.

Wat te denken van de prestaties? Een top van net geen 200 km/u, meer hoeft dat zeker niet te zijn. Ook al gaat de AMG natuurlijk nog een pak harder. Maar een spurt naar 100 km/u in slechts 7,4 seconden is wel heel straf voor een wagen die leeg bijna 2,4 ton weegt.

Je geniet echter vooral van het genereuze koppel van de dieselmotor, die geeft je nooit de indruk dat hij zich moet forceren. En als het echt nog wat meer mag of zelfs moet zijn, Mercedes heeft ondertussen ook al de komst van een 400 d aangekondigd. Die heeft dezelfde 3 liter-zescilinder, maar dan wel 330 pk en vooral 700 Nm sterk. En die willen we dus zeker ook nog wel eens proberen.

De G mag dan nieuwer zijn dan hij op het eerste, tweede en zelfs derde gezicht lijkt, het blijft wel een G. Met dus nog steeds een ladderframe, dat samen met (onder meer) de drie vergrendelbare differentiëlen (voor, midden en achter) en de hoge bodemvrijheid mee garant staat voor de uitmuntende prestaties op zelfs heel zwaar terrein. En dat tegelijk voor een rijgedrag zorgt dat, ondanks een heel duidelijke verbetering, qua sportiviteit natuurlijk niet mag worden vergeleken met een GLE, GLS of het grote SUV-gerief van de concurrentie.

Ook al is de starre vooras vervangen door een modernere en dus onafhankelijke ophanging. Je gaat best nog altijd net iets sneller van het gas af voor je de bocht induikt, je neemt die ook iets “voorzichtiger” en je trapt het rechterpedaal pas weer echt in op het volgende rechte stuk.

Het icoon van Mercedes stuurt ook nog altijd wat zwaarder en je hoort nog steeds wat meer rij- en vooral windgeluiden. Zelfs de motor laat zich iets meer horen dan in een klassieke berline of zelfs SUV. Maar we zouden het niet eens minpunten durven noemen. Het zijn gewoon “eigenschappen” die bij de G horen zoals sneeuw op een berg en water in de zee. Ook al beschikt de AMG wel over een aangepaste ophanging en stuurinrichting én dus nog wat wat extra rijdynamiek.

Conclusie?

Ook in de G, nu nochtans voorzien van een heel modern, luxueus én ook ruimer interieur met zelfs het dashboard uit de S-klasse, zal je nooit vergeten met wat soort vierwieler je onderweg bent. Je zit hoger dan in gelijk welke andere SUV (oppassen als je weer uitstapt, want het is echt hoog!) en er zijn natuurlijk ook die al vermelde knipperlichten op de voorste hoeken waar je moeilijk naast kan kijken.

En het zal de fans zeker plezieren, er is ook wel wat bewaard gebleven van het rijgedrag dat de eerste G al zo anders maakte dan gelijk welke andere SUV. Wie die vorige generatie nooit “begrepen” heeft, zal met deze nieuwe dus ook niet zo snel van gedacht veranderen. Maar wel goed dat er nog enkele gekke auto’s zijn. En gekken die ze willen maken. En vooral: gekken die ze kunnen betalen, de factuur van deze instap-G vermeldt immers nog altijd 101.882 euro. Ook al is deze 350 d net iets minder gek dan zijn benzinebroers.

 

 

Verwante testen

Geschreven door op