Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

De YOUNGTIMERS RALLY? De voorinschrijving is nog open! Let’s do it !

De YOUNGTIMERS RALLY? De voorinschrijving is nog open! Let’s do it !

nu inschrijven

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Langeduurtest / AUDI S1 SPORTBACK (1)

231 pk in een koekendoos, dat kan toch alleen maar dolle pret zijn, toch? Het beloven dolle maanden te worden...

AUDI S1 SPORTBACK (1) #1
Prijs
NB
  • Score redactie 16.00/20

Overzicht :

Audi_langeduur

De S1 op zijn merites testen staat alleszins bovenaan de agenda. Overigens zullen die proeven zich niet alleen op afgesloten pistes afspelen. Nee, onze Audi hoort ook wat van de wereld te zien. Wat cultuur opsnuiven, andere modellen ontmoeten, kortom, de S1 hoort ons tijdens zijn aanwezigheid ook van zijn andere, niet snelheidsgerelateerde kwaliteiten te overtuigen. En hoe kan dat beter dan op een road trip.

De eerste daarvan is trouwens al ingeblikt. Een queeste doorheen het land op zoek naar ons automobiele bouwverleden (mis zeker de AutoWereld 340 niet). Sites waar vroeger schouwen rookten en persen overuren draaiden, dienen nu als betonnen vergeetput van een eens bloeiende industrie. Onderhand vergeten episodes uit onze industriële geschiedenis die even terug worden opgerakeld door de passage van een van de weinige vierwielers die in dit land nog uit de fabriekshallen rolt. Overigens ligt de geboorteplaats van onze S1 op een steenworp van de redactiegebouwen. Vanop de vloer kijken we quasi binnen in de Audi-fabriek, wat de chauvinistische reflex er alleen maar groter op maakt.

Audi_langeduur

De fabriekstoer zorgde ook voor de eerste vaststellingen. Dat het Audi-tje in zowat alles voorziet wat je mag verwachten in een moderne vierwieler. Opties die bovendien ook op de correcte plaatsen zitten ingebouwd en geleverd worden met een intuïtieve bediening.

Jammer genoeg kost al dat lekkers een aardige duit. 30.700 euro om precies te zijn. Dan hebben we het uiteraard over de basisprijs, want wie gaat shoppen bij Audi, dikt die som in geen tijd aan. Tot zelfs een bijkomende  13.000 euro in het geval van onze langeduur-S1!

Het zien van dat prijskaartje heeft trouwens ook de wenkbrauwen doen fronsen. Goed, voor 231 pk en 370 Nm (waarmee je in 5,8 seconden aan 100 km/u staat, zoals de test in AutoWereld 338 aantoonde) valt dat bedrag uiteindelijk nog mee. Tot je de Sportback ook effectief op zijn praktische waarde wil testen.

Audi_langeduur

Ja, er zijn vijf deuren, maar waar die achterste portieren toegang op moeten geven, blijft een raadsel. Een achterbank kunnen we het immers moeilijk noemen, daarvoor moet er ook beenruimte zijn. Ook de koffer is allerminst ruim bemeten, waardoor familiale aspiraties best achterwege blijven.

Zelfs een fotoshoot verloopt niet zonder zorgen. Gelukkig heeft onze fotograaf een diploma stapelkunde waardoor z’n spullen uiteindelijk toch allemaal een plaatsje vonden onder de kofferklep. Maar of dat nog gaat lukken bij de komende trips?

Audi_langeduur

Motor: 1984 cc, L4, turbobenzine, 170 kW/231 pk bij 6000 opm, 370 Nm bij 1600-3000 opm Transmissie: vierwielaandrijving, manuele zesbak Afmetingen (l/b/h): 3975/1746/1423 mm Prestaties: 250 km/u, 0-100 km/u in 5,8 sec.Normverbruik (CO2-uitstoot): 7,3 l/100 km (166 g/km) Prijs: 30.700 euro

In dit artikel : , , Audi, Audi A1

Geschreven door op

De concurrenten